Zeg je Jeep, dan zeg je Amerika. Groot, stoer, krachtig, luxe. Het meeste klopt wel, alleen is aan dit Amerikaanse een beetje Europees DNA toegevoegd. De nieuwe Jeep Compass is de eerste die dit DNA meekrijgt.

De autowereld is altijd in beweging. Merken komen, merken gaan. En merken gaan samen. Bijvoorbeeld de Stellantis Group. Deze megafabrikant verenigt iconische merken zoals Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Alfa Romeo, Abarth, Dodge, Chrysler, Lancia en Maserati. En dus Jeep.

Geen kraakjes

De nieuwe Compass is de eerste Jeep die onder Stellantis-gesternte is geboren en daarmee Europeser dan ooit tevoren. Dat merk je onder andere aan de gebruikte materialen en de afwerking. In de door Hommeage gereden 4xe 240 S plug-in hybride ademt de luxe je op een heel bekende manier tegemoet. Stoer leer op de stoelen, fijn aanvoelend dashboard, stevige hendels, geen piepjes en kraakjes. Heerlijk. Goed, nu hebben we het over een auto van een halve ton, dus je mag dat verwachten. Helaas was dat met de puur Amerikaanse versies niet altijd het geval. Hulde dus.

Vorige kerst?

De kennismakingsdag was een donkergrijze regendag. Een dag die perfect past bij de stoere genen van de Compass. Liever regen en modder dan zon en boulevard. De elektrisch aangestuurde vierwielaandrijving weet wel raad met slechte wegen en gladheid: hij laat zich ook op een compleet blank staand weggedeelte niet van de wijs brengen. En op allerlei andere extreme ondergronden. Zelfs een elektronische 4wd sper is voorradig, mocht je in zwaardere terrein terechtkomen. Goed nieuws dus ook voor zangers die in besneeuwde bergen iets willen zingen over hun vorige kerst.

Zenheid

Lekker veilig, een beetje goede grip door 4×4-aandrijving. Maar de Compass gaat nog verder op veiligheidsgebied. De aanwezige elektronische rijhulpsystemen kijken altijd mee en grijpen (indien geactiveerd) in mocht de rechtlijnigheid toch even zoeken zijn. Dankzij een setje sensoren en camera’s blijft de Jeep netjes in het midden van de rijstrook rijden en past hij zijn snelheid aan als een voorganger zijn zenheid uiting geeft met bijhorende lage snelheden.

Knikkebollen?

Misschien is dit niet altijd even prettig, het fenomeen dat systemen zomaar in je eigen onkunde ingrijpen. Maar geloof me: op lange ritten zijn deze zogenoemde ADAS-onderdelen (Advaced Driver Assistance Systems; in goed Nederland geavanceerde rijhulpsystemen, ML) heerlijke hulpmiddelen. Sommige systemen detecteren zelfs of je knikkebolt of teveel met je ogen knippert en raden je dan aan om even te stoppen en een kop koffie te tanken. Negeer je dit nog en eindig je dan toch tegen een paal of in een greppel, dan weten de hulpdiensten je in no-time te vinden dankzij de noodoproepfunctie.

Keihard remmen

Het zijn slechts een paar voordelen van de vele systemen die aan boord zijn. Nooit meer checken of je banden op spanning zijn omdat je gewaarschuwd wordt als dit het geval is. Meekijkende camera’s om voetgangers en fietsers in jouw buurt in de gaten te houden en eventueel keihard te remmen wanneer een aanrijding dreigt etc. etc.

Spartaan?

Alles is gericht op comfort, waardoor het echte stoere van een Jeep misschien wat ondersneeuwt. Maar je hoeft tegenwoordig geen Spartaan meer te zijn om je Spartaans te voelen. Dat gaat ook heel goed met een heerlijke warme kop koffie in de bekerhouder en een prettig muziekje op de sublieme stereo. Alleen al het idee dat je ook naast de gebaande paden kunt rijden, doet menig hart al sneller slaan. Mocht je een ‘mudtrail’ pakken, drink dan wel eerst die koffie op.

Persoonlijk

Of je de auto mooi vindt, dat is natuurlijk een persoonlijke keuze. Daar kan ik je niet bij helpen. Of nou ja, toch wel: door wat foto’s bij dit verhaal te zetten. Ik vind dat het ontwerp iets stoerder had gemogen. Niet dat ik weet hoe dit moet, maar hé, daar heb je designers voor in dienst. Aan de andere kant: het model ligt goed op mijn netvlies en de hoge zit is absoluut prettig.

Fijne prestatie

Een auto om kilometers mee te maken. Veel kilometers. Het hybrideblok loopt als een zonnetje, de wegligging is stevig, de besturing lekker direct. Je kunt er goed mee de bocht om en van de typische zwaai van een hoge auto heeft de Compass eveneens weinig last dankzij de vele kilo’s aan accu’s. Want een totaalgewicht van ruim 1.900 kilogram is natuurlijk niet misselijk. Toch merk je daar helemaal niks van. Met alle 240 pk’s in de aanslag, elektro en brandstof gecombineerd dus – schiet de EUmerikaan in 7,9 naar de 100 km/u en dat is best een fijne prestatie.

1 op 50?

Omdat de Compass zo’n 50 km puur elektrisch kan rijden na een kleine oplaadbeurt, blijft het verbruik redelijk beperkt. Mits je alleen maar stoplichtsprints uitvoert. Gemeten heb ik het niet, maar de 2 liter per 100 km die Jeep officieel opgeeft, lijkt wel erg zuinig. Dit zal best anders zijn in de praktijk, zeker als je een zware rechtervoet hebt, de 0 naar 100 kicken vindt en je ook nog eens graag door ruw terrein baggert. Feit is wel dat het verbruik een flink stuk lager zal zijn dan met de motoren uit de USA-tijd. Waarbij wel aangetekend dat ook het trekgewicht niet meer des USA’s is: maximaal 1.250 kg mag er – ongeremd – achter worden gehangen. En dat is best weinig.

VRIJHEID

Anyways. Iedereen die er geen Coco Petalo-achtige caravan achter hoeft te hangen en in is voor een wat hogere auto met een uitstraling die VRIJHEID schreeuwt, veel veiligheid biedt, comfort op zeer hoog niveau heeft staan en graag heel veel kilometers rijdt en toch fit wil aankomen, die mag de Compass 4xe 240 S plug-in hybride niet overslaan in zijn zoektocht. Zeg ik dan, althans.

Prijzen en pk’s

De Jeep Compass is er vanaf € 34.190 in de gedaante van de 1.3T 130 Sport (130 pk, C-label, benzine, geen plug-in hybride dus). Onze 4xe 240 S PIH blijkt de duurste van het aanbod, met een vanafprijs van € 50.290. En daar zit dus nog een hoop leuks tussenin. Uitgebreide informatie over technische gegevens vind je op deze Jeep Compass 4xe 240 S PIH-pagina van Autoweek. Alles over uitrusting, actuele prijzen, lease etc. is ook lees- en downloadbaar op de site van de Nederlandse Jeep-importeur.

Geen artikelen meer