Friedhelm Engler – hierboven naast de allereerste Opel, de Patentmotorwagen uit 1899 – is bij Opel verantwoordelijk voor het exterieurdesign. Een pittige taak, want als merk moderniseer je graag maar wil je ook vasthouden aan karakteristieke kenmerken. In Katwijk sprak Hommeage met Engler over toekomst, heden en verleden.

Friehelm Engler bij een van de andere Opel merkiconen: de Opel GT.

Conceptcar GT X Experimental zet de toon voor de toekomst. Onder andere met het Opel-kompas: de brede grille markeert de horizontale lijn en wordt gekaderd door slanke, vleugelvormige ledkoplampen (‘winglets’). De verticale lijn wordt gevormd door de vouw (Bügelfalte op z’n Duits, strijkplooi in het Nederlands) in de motorkap. Beide lijnen snijden elkaar in het merklogo. Aan de achterzijde zijn de winglets eveneens terug te vinden in de achterlichten en wordt de verticale snijlijn gevormd door de plooi die loopt van de vinachtige antenne naar bumper “Het is de nieuwe focus voor het designteam. Op basis van dit designconcept zullen de nieuwe modellen hun gezicht krijgen. Bold, pure, German Engineering. Wel met een breuk met het wat zakelijk uitziende verleden. Van cold to cool. Duits design gaat van hard naar zelfbewust. GermanAffordableExiting, dat zijn de drie kernbegrippen voor alle toekomstige ontwerpen. Om te beginnen met de nieuwe Corsa die zo’n beetje startklaar staat en later dit jaar op de markt komt”, aldus Engler.

 

Oer-Manta

 

Dat veel stijlelementen hun oorsprong in het verleden hebben, dat werd tijdens een klein feestje om 120 jaar Opel te vieren (lees er hier over) overduidelijk: de GT X Experimental was samen met veel historische modellen naar Katwijk gehaald voor een vergelijk tussen verleden, heden en toekomst. Engler: “De Bügelfalte is al sinds jaar en dag onderdeel van het Opel-ontwerp. De brede grille met geïntegreerde koplampen en moderne elektronica hebben we afgekeken van de oer-Manta (zie foto onder met de Manta op de achtergrond, red.). Een waar design-icoon voor ons. Het maakt onze nieuwe range breder, brutaler. Met dank aan nieuwe technologieën die toepassingen kleiner en flexibeler maakt. Dat geeft meer designvrijheid. Kijk bijvoorbeeld naar de matrix-koplamptechologie: veel licht, zonder hinder voor het overige verkeer, en compact in te bouwen”.

Technologie maakt het mogelijk, net zoals het Franse PSA, dat Opel twee jaar geleden overnam van General Motors. “GM opereert globaal, maar is en blijft een Amerikaans bedrijf. PSA richt zich vooral op Europa en dat past beter bij Opel. We werken samen aan nieuwe modellen omdat dit kosten reduceert, maar vooral betere producten oplevert omdat elk binnen PSA merk zijn eigen sterke kanten heeft op technologisch gebied. Die sterke kanten delen we met elkaar, toch blijft elk merk zijn eigen touch and feel houden om klanten te binden en onderscheidende modellen te kunnen ontwikkelen”, zo luidt het slotwoord van Engler.

Opel GT X Experimental

Geen artikelen meer