In 1899 toonde toenmalig naaimachinefabrikant Adam Opel zijn eerste auto, de Opel Patentmotorwagen, aan de wereld. Met een motor die blijkbaar liep als een naaimachientje, want het model viel in de smaak. Zijn talloze opvolgers ook, want vandaag de dag staat de teller op zo’n zeventig miljoen Opels. En de bron is nog steeds niet opgedroogd.

Opel Patent Motorwagen

Om boter bij de vis te doen, toonde het 120-jarige merk in Hangaar2 op het voormalige Marine Vliegkamp Valkenburg in Katwijk twee nieuwe modellen die nog op de markt moeten komen én een bijzonder studiemodel dat nog even tijd heeft om uit te ontwikkelen. Dit laatste maakt duidelijk dat ze allesbehalve stil zitten in ‘Hauptsitz Rüsselsheim’ en druk bezig zijn met de toekomst. Mede dankzij de verhuizing, zo’n twee jaar geleden, van General Motors naar het Franse PSA (Peugeot en Citroën).

De Opel Corsa-e verraadt meteen hoe de nieuwe Corsa-lijn er uit gaat zien: stoer, sportief, laag en toch ruim van binnen.

Cultuurverandering

 

De met deze ‘verhuizing’ gepaard gaande cultuurverandering, van Amerikaans naar Europees, past het merk volgens ingewijden als een warme jas en geeft de nodige boost voor de toekomst. Ruim drie decennia was het merk ooit immers aaneengesloten marktleider in ons land, een zegetocht die strandde in 2004. “Vorig jaar hebben eindigde Opel op de derde plaats wat betreft aantal verkopen in Nederland, dus de weg omhoog is alweer ingezet. Dat is ook een van de voorwaarden die PSA heeft gesteld: winstgevend zijn. Dat is afgelopen jaar al gelukt”, zegt Jeroen Maas, manager public relations bij Opel Nederland.

 

En je stopt de stekker er in

 

Een andere voorwaarde die verbonden werd aan de overname, is elektrificering van het aanbod. Opel doet hier graag aan mee en komt met een hele serie aan nieuwe elektrische varianten, waarvan de Mokka X-e, de Vivaro-e en de Grandland X Hybrid4 al zijn aangekondigd. Maar het spits wordt afgebeten door de Corsa-e, de volledig elektrische variant van de pas volledig vernieuwde Corsa-serie. Bestellen kan al door het overmaken van 34.999 euro. Daarvoor krijg je dan de dik uitgeruste Launch Edition.

Brandstof kan ook

 

De prijzen van de overige uitvoeringen worden later pas bekend gemaakt. Maar welke je ook neemt: de 136 pk sterke elektromotor sprint in 8,1 seconden naar 100 km/u en heeft – als je je rechtervoet een beetje in bedwang houdt – volgens Opel een actieradius van 330 km. Kijk voor alle prijzen en informatie op de Corsa-e pagina’s van Opel Nederland. De prijzen van de andere e-modellen volgen binnenkort, net zoals die van de brandstofversies van de nieuwe Corsa. Deze uitvoeringen gaan in het laatste kwartaal van dit jaar de weg op.

 

Vizor, kompas, Manta

 

Om een blik te werpen in de Opel-toekomst bracht het merk de jongste conceptcar mee, de GT X Experimental. Dit model geeft een indruk van het Opel-uiterlijk van (figuurlijk gesproken) morgen. Belangrijkste ingrediënten: Opel-kompas en Opel Vizor, twee elementen die duidelijk teruggrijpen op de geschiedenis en dan vooral op de Opel Manta uit de jaren zeventig. Met name het vooraanzicht van dit model, een zwarte grille over de volle breedte met chromen omlijsting en dubbele koplampen, stond model voor Vizor: alle benodigde camera’s, sensoren en verlichting voor toekomstige auto’s worden eveneens in de grille geïntegreerd.

De Opel GT Experimental met op de achtergrond de klassieke Manta die het idee voor de grille van de conceptcar leverde.

Winglets

 

Opel-kompas geeft het design handen en voeten, zoals een kompas: de brede grille markeert de horizontale lijn en wordt gekaderd door slanke, vleugelvormige ledkoplampen (‘winglets’, zie foto boven), de verticale lijn door de traditionele vouw in de motorkap. Beide lijnen snijden elkaar in het merklogo. Et voilà, het kompas krijgt vorm. Meer hierover lees je in het korte Hommeage-interview met de directeur exterieurdesign van Opel, Friedhelm Engler.

 

Opel Moonlight Roadster

#Futureclassics

 

Om de toekomst in het juiste perspectief te zetten, nam het jarige merk heel wat legendarische merkiconen mee naar de Katwijkse hangaar. Overigens de buurhangaar van Soldaat van Oranje – de musical. Wie weet heeft Erik Hazelhoff Roelfzema zelf ooit een Opel gereden, maar dat wordt in de musical niet bezongen. Dat zijn oog in de naoorlogse jaren vast op een Opel is gevallen, is overigens niet ondenkbaar. Het merk heeft immers vanaf de jaren zestig schitterende modellen op de markt heeft gebracht en een deel daarvan stond in Katwijk klaar om bekeken en bereden te worden: Kadett, Olympia, Kapitän, Admiral, Ascona en Diplomat. Stuk voor stuk nu monumentale auto’s. Wat niet in mindere mate geldt voor de GT uit de jaren 60/70, de Manta of de Calibra of voor een vooroorlogse versies, zoals de Moonlight Roadster uit 1933. Allemaal klassiekers pur sang en klassiekers-to-be… #futureclassics volgens Opel.

 

Opel Kapitän

Opel Kadett

Opel Manta Rallye, met de naam van rallylegende Walter Röhrl op de deur.

Geen artikelen meer