In de Hommeage aan de elektrische Fiat 500 wordt onder andere de hoge aaibaarheidsfactor van deze auto benoemd. De retrofactor is hier zeker credit aan. Dat terugkijken werkt, hebben meer fabrikanten door. Gelukkig, want al die ‘terug-blikken’ maken het weer leuk op de weg. Oordeel zelf.

De Fiat 500e is op dit moment – in mijn optiek – het leukste retro-elektroleuks dat je kunt kopen. Wat niet wegneemt dat de stekkerloze moderne 500 al sinds 2007 eer betoont aan zijn illustere voorganger. De 500e is wat dit betreft ‘slechts’ een nieuwe generatie.

Een andere meer dan hebbedingachtige elektrische auto die nu op de markt is, is de Honda e. Ook hier gaat het niet om een praktische familiewagen. Maar wel om een adorabele tweede auto die je oprit opfleurt. Hier hebben de ontwerpers eveneens naar het verleden gekeken. Wie de eerste generatie Honda Civic op het netvlies tovert, bijvoorbeeld door naar onderstaande foto ervan te kijken, krijgt gratis een ‘aha erlebnis’.

Niet goedkoop

De Honda e is overigens niet de goedkoopste in het aanbod aan elektrische auto’s. Hij is te koop vanaf 36.160 euro*. Waar de Fiat 500e al begint bij 24.900 euro*. Die laatste heeft dan wel een kleinere accu en komt op papier zo’n 40 kilometer minder ver (220 km voor Honda e versus 180 km voor 500e). Maar neem je de 500e met groter accupakket, dan stijgt de actieradius (wederom op papier. Van de fabrikant nota bene) naar zo’n 300 km. En dan nog ben je ‘maar’ 28.600 euro* kwijt.

Watertandende designers

De opzet van een elektrische aandrijflijn is totaal anders dan die waarin een verbrandingsmotor de hoofdrol speelt. Die motoren zijn groot en bovendien moet je als ontwerper rekening houden met bijbehorende volumineuze onderdelen, waaronder een aandrijfas en een schakelbak. Al dit grote spul is niet meer nodig en dat levert watertandende designers op. Dat belooft wat voor de toekomst.

Geil

Een accupakket is vooral plat enkrijgt vaak een plaats in de bodem. Alle andere elektrische delen zijn eveneens goed weg te werken in het design. Dat levert voor de tekenaars ongekende vrijheid op. Tel daarbij op dat elektronische componenten steeds goedkoper en duurzamer worden. Zoals digitale schermen voor het dashboard en zelfs in de grille. Kijk maar naar die andere retro-auto op deze pagina, de Opel Manta GSe Elektromod. Die tovert aan de voorkant boodschappen en logo’s te voorschijn. Totaal nutteloos natuurlijk, maar wel erg ‘geil’. Om er maar eens een Duits woordje in te slingeren…

Opel Manta

Over de Manta hoeven we niet zoveel te zeggen. Een icoon uit de jaren zeventig en tachtig. De vraag om een extra smalle uitvoering om met beide ellenbogen uit het raam te kunnen rijden, is helaas nooit gehonoreerd. Maar hij is allesbehalve uit het geheugen verdwenen en krijgt mogelijk een vervolg. Met stekker. Vooralsnog moeten we het vooral doen met foto’s. En dat is geen straf. Meer lees je op deze Autoweek-pagina.

Renault 5

Nog zo’n icoon uit de jaren zeventig, tachtig en – in dit geval  – negentig: de Renault 5. Ook dit ooit zeer populaire wagentje duikt op in het stroomdenken. En pakt meteen terug wat hij eind jaren negentig heeft laten liggen. De vormen van toen doen het nog steeds goed. Dit gecombineerd met moderne technieken maakt hem opnieuw een potentiële verkoophit. Dit kan hij met grote waarschijnlijkheid echt gaan bewijzen, want de plannen voor productie zijn er. En zeg nou zelf: deze wil je toch? Wil je er meer over lezen, kijk dan op deze Autoweek-pagina.

*Genoemde prijzen zijn actueel op het moment van schrijven en worden niet geactualiseerd.

Geen artikelen meer