Het is geen groen blaadje meer in de zin van jonkie: de Nissan Leaf is tenslotte al bijna acht jaar op de weg te vinden. Het is zeker wél een groen blaadje in de zin van milieuvriendelijkheid: de auto rijdt volledig elektrisch. En het is ópnieuw een groen blaadje: de tweede generatie meldt zich.

Groter

 

De Leaf heeft zich behoorlijk ontwikkeld. De tweede generatie ziet er in mijn ogen een stuk volwassener uit dan het nogal Cw-bepaalde en daardoor wat minder bijzondere uiterlijk van de originele Leaf van 2010. Generatie twee oogt wat dikker en groter, maar schijn bedriegt. De groei is millimeterwerk. Dit laat niet onverlet dat er ruimte genoeg is aan boord, zeker voor een jong gezin.

 

Analoog

 

Als bestuurder valt je oog als eerste op het dashboard. Dit lijkt in eerste instantie een wat rommelig geheel, maar alles wat je echt nodig hebt of wilt weten, is duidelijk aanwezig of eenvoudig oproepbaar. Het rommelige komt ook een beetje door de grote analoge snelheidmeter in een verder digitale omgeving. Deze snelheidsmeter kwam er op verzoek van klanten. Die hadden het blijkbaar niet zo op een digitaal tellertje.

 

Camera

 

Na een druk op de knop maakt de Nissan zich klaar voor het rijden. Het traditionele motorgeluid ontbreekt, maar als het voertuigicoontje oplicht, weet je dat je kunt vertrekken. De ‘selectorpookknopjoystick’ naar de D bewegen en de pret kan beginnen. Tenzij je achteruit moet, dan is het aan te raden de R te selecteren, waarna de achteruitrijcamera zijn beelden doorgeeft op het scherm in de middenconsole (niet standaard op basisversie Visia).

 

Commando’s

 

Het ‘stroompedaal’ geeft de commando’s van je rechtervoet snel en vloeiend door aan de 110 kW/150 pk sterke elektro-aandrijving. Waarna je meteen ook de actieradius ziet dalen, op een manier die iets sneller gaat dan het daadwerkelijk gereden aantal kilometers. Volgens Nissan zou de Leaf in praktijk 378 km moeten kunnen rijden, maar dan gemeten volgens de aloude NEDC meetmethode, een methode die geen reëel beeld geeft. Volgens het nieuwe rekenmodel WLTP, is de actieradius 275 km bij een mix van snelweg en stad. Laat je de snelweg voor wat deze is, kom je mogelijk boven de 400 km uit.

 

Geen slechte score

 

Of de 275 km standhoudt, zal ik tijdens een uitgebreidere test meten. Bij de introductie hebben we de 200 km niet gehaald, maar dat was wel op een route met vrijwel alleen snelweg, inclusief een  flink stuk 130 km/u weg waar ik die snelheid ook op de teller heb gezet. Wat de Leaf overigens op zich niet erg vindt. Hij is dan nog altijd heel stil. Zeker geen slechte score dus. Hou je het pedaal in bedwang, neem je de tijd en vind je 100 tot 110 km/u genoeg, dan lijkt een dikke 200 km/u haalbaar. Meer hierover in een latere test.

 

Lachend

 

Moet je onderweg ‘tanken’, dan kan dat aan een van de vele snelladers in ons land. In 40 minuten zitten de batterijen dan weer voor tachtig procent vol. Ben je afhankelijk van een huis-, tuin- en of keukenstekker, dan kun je beter een overnachting erbij regelen: 21 uur tot honderd procent vol. Een zogenaamde wallbox of laadpaal levert iets sneller resultaat: 12 uur tot vol bij 1-fase 16A en 6 uur tot honderd procent bij 1-fase 32A. Een beetje plannen hoort er dus bij, wanneer je elektrisch rijdt. Toch is de praktijk dat we met z’n allen dagelijks niet zo heel veel kilometers maken, gemiddeld zo’n 35 km per dag. Dat haal je lachend in de Leaf.

 

Pro Pilot

 

Praktisch is de Leaf zeker. Genoeg ruimte, ook voor bagage (435 liter). Stoelen zijn comfortabel en de bediening is eenvoudig. Heel eenvoudig zelfs. Want met het Pro Pilot-systeem aan boord van de duurste Tekna-versie (38.990 euro) blijft de auto netjes op zijn weghelft en stuurt bij als dit mis dreigt te gaan. Een radargestuurde cruisecontrol (vanaf tweede niveau) past de snelheid aan van die van je voorganger. Hou je niet van parkeren, kun je de optie Pro Pilot intelligent parking system aanvinken om de auto dit klusje zelf te laten uitvoeren. Een optie die overigens alleen op de Tekna voorhanden is.

 

E-pedal

 

Nog zo’n gemakje is de inschakelbare e-pedal: wil je hiervan gebruik maken, dan remt de auto af op het moment dat je het  stroompedaal loslaat. Zo sterk zelfs dat je niet bij hoeft te remmen. Is even wennen om in te kunnen schatten wanneer je los moet laten om ergens stil te staan, maar het werkt goed.

 

Goed geprijsd

 

In een uitgebreide test zal alles de revue nog een keer passeren. Maar je kunt ook zelf aan de gang, want in de loop van volgende week zijn alle Nissan-dealers in het land voorzien van een demo-Leaf. Er op af dus. Op de Leaf-pagina’s van Nissan.nl vind je alle details en prijzen, die overigens beginnen bij 33.990 euro. Waarmee het zeker een goed geprijsde elektro-auto is, eentje waarmee je heerlijk in de wereld van elektrisch rijden kunt stappen.

 

Geen artikelen meer