Dit jaar bleef de topdrukte op de wegen richting wintersportgebieden uit. Dit komt deels door het goede weer, maar ook blijkt dat Nederlanders steeds minder vaak gaan skiën. Sinds het begin van de eeuw is er een daling van zo’n twintig procent. Aanleiding om eens te onderzoeken waar de Nederlander in 2018 wel naar toe gaat.
Griekenland scoort weer
Op de website van NRIT Media, dat zichzelf omschrijft als ‘kennispartner in de vrijetijdssector’, lezen we alles over de vakantietrends voor 2018. Een opvallende topbestemming is Griekenland, met een toename aan boekingen van dertig procent. Ook Turkije en Egypte zitten in de lift.
Duurder
Als trends zien we dat kleinschalige accomodaties populair zijn, evenals cruises en verre reizen met familie. Terwijl een land als Frankrijk minder wordt bezocht. Misschien kun daaruit je concluderen dat onze zomervakanties gemiddeld duurder worden. Met de auto naar de camping in Frankrijk heeft immers een ander kostenplaatje dan een reis naar Indonesië met het hele gezin.
Extraatje
Als de zomervakantie duurder wordt, blijft er vanzelfsprekend minder over voor de winter. Een woordvoerster van het Nederlands Bureau voor Toerisme legt uit dat de zomervakantie toch als een must gezien wordt, terwijl de wintersport het extraatje is. En we gaan graag vaker en korter weg van huis. De weekendjes weg zijn populair. In eigen land, maar ook naar het buitenland. Waarbij we traditionele bestemmingen wat meer laten liggen en in plaats daarvan kiezen voor steden als Warschau, Edinburgh of Valencia. Goedkope vliegtickets naar deze bestemmingen helpen vanzelfsprekend een handje.
Multigeneratievakantie
Voor de ouder wordende man kan het goed nieuws zijn dat de meergeneratievakantie poplulair is. Tenminste, als je het gezelschap van je (klein)kinderen kan waarderen. Ouderen blijven langer fit, hebben meer financiële mogelijkheden en de vakantiebranche speelt hier handig op in. Et voilà, de multigeneratievakantie is een feit.
Cruise
Tot slot weet NRIT te melden van de cruise een comeback maakt. Niet alleen voor senioren, want de branche is vooral bezig het oubollige imago kwijt te raken. Zo vind je op bookingsites steeds meer jongeren-, gezins- en familiecruises. Hoe gezellig!
Voorspelbaarheid
De keuze blijft reuze, dat is duidelijk. Waarbij de trends laten zien dat we op zoek zijn naar nieuwe ervaringen. Misschien wordt skiën dan wat gewoontjes? Been there, done that! Want hoe je het ook wendt of keert en hoe heerlijk het ook kan zijn, het voorspelbaarheidsgehalte van een weekje op de latten is redelijk hoog.