Gelukkig is er nog iets leuks op vier wielen beschikbaar. Tussen de steeds grijzer (en dan bedoel ik niet de lakkleur) wordende, Cw-geregeerde stroomautovloot valt de elektrische Fiat 500 zeer positief op. En niet alleen qua looks.

Het is in mijn optiek de meest geslaagde retromobiel ever: de Fiat 500. Toen Volkswagen eind vorige eeuw met de New Beetle op de proppen kwam, waren de ah’s en oh’s niet van de lucht. Terecht, maar toch is de guitige speelsheid van de in 2007 geïntroduceerde retro-500 ongeëvenaard. Italiaanse flair? Zeker. Absoluut zelfs. En door die 500 nu van een stekker te voorzien, kunnen we nog lekker lang van deze heerlijke creatie genieten.

Summum in het pallet is de 500e cabrio. Al helemaal als deze open versie voor je deur staat tijdens een zonnige voorjaarsweek. Genieten. Echt genieten. De kleine Italiaan is namelijk niet alleen een pret voor het oog, hij rijdt bovendien lekker vlot.

Alles. Echt alles

De geteste versie is een 500e La Prima. Gevuld met zo’n beetje alles dat de optielijst te bieden heeft. Komt natuurlijk met een navenant gevulde prijs: € 35.900 voor de driedeurs en € 38.900 voor onze cabrio. Dit terwijl de 500e met 118 pk al vanaf € 28.600 te koop is. Zijn pk’s niet je ding en heb je genoeg aan 95 van die dingen, dan is de 500e zelfs al leverbaar voor € 24.900. Let wel op: dan moet je bovendien genoegen nemen met een actieradius van ‘slechts’ 180 km. Prima afstand omdat de gemiddelde autorit zo’n 35 kilometer telt. Maar de 118 pk komt een flink stuk verder door een krachtiger accupakket: circa 320 km op een lading. Op papier. Maar daarover zo meteen meer.

Knoppenbar

De e-versie van de 500 is door de designmangel gehaald. De speelsheid is hierdoor naar nieuwe levels getrokken. De koplampen kijken vriendelijk en binnenin vallen het hippe digitale dashboard en de afwezigheid van een lompe automaat op. Bediening van de 500e gaat via vier knoppen van de knoppenbar in de middenconsole. Achteruit? Even de R indrukken. Rijden? Wijsvinger op de D en duwen maar. En voor de liefhebber is er dan nog een P en N-knop. Maar die heb je eigenlijk niet nodig. Neutraal zijn we zelden en parkeerremmen aantrekken kan hij lekker helemaal zelf.

Fiat hartje Turijn

In het interieur verschillende grappige aanwijzingen dat Turijn de homebase is van de 500. In de deurgreep een afbeelding van een 500 – modeljaar 1957 – met Made in Torino-tekst en in de middenconsole een opbergvakje een antislipmat, met draadloze oplaadfunctie voor een mobieltje, die is gezegend met een afbeelding van de ‘skyline’ van datzelfde Torino.

Open en helemaal open

De stoelen zitten prima en zijn goed instelbaar, het dakje is met een druk op de knop in twee standen te openen: open en helemaal open. Dan ligt het doek op de achterklep. Dit heeft als nadeel dat je een flink stuk zicht naar achteren kwijt bent. Maar ja, als je lekker aan het cruisen bent op landweggetjes, wie gaat er dan in godsnaam achter je zitten? Toch? In de stad kies je beter voor iets minder open, dan doet je achteruitkijkspiegel precies dat waarvoor hij ooit is uitgevonden.

Zelf vaststellen?

Nu ik in elk geval voor mijzelf heb vastgesteld – en jullie mogen dit zelf doen op basis van de foto’s – dat de Fiat 500e echt lekker op je oprit staat en ook van binnen een lust voor het oog is, rest de rest van de gebruikelijke testbespreking. En met die rest is eveneens weinig mis. Alleen of met zijn tweetjes heb je een zee aan ruimte. Ook voor bagage. Maar neem je meer dan twee mensen mee, dan wordt het inschikken en zul je moeten beknibbelen op de bagage. Maar kun je de achterbank gebruiken om spullen te vervoeren, dan komt het goed. De achterbak is namelijk al best gevuld door de oplaadkabel. Verwacht daar dus geen inlaadspektakel.

Rijden is zoeven

Het rijden zelf – beter gezegd het zoeven – is daarentegen wel spektakel. De kleine Italiaan trekt heel vlot op en moet je een keer snel inhalen, dan geeft de rappert altijd thuis. Doet wel iets met je actieradius, maar niet schrikbarend. De automaat is volkomen onvoelbaar. Heerlijk. Echt een fijne auto om mee te rijden, ook als de bocht een keer sportiever wordt genomen.

De accu’s maken hem zwaarder (kilootje of vierhonderd) dan een brandstofversie, maar daar merk je niks van door de kracht van de elektromotor. Daar komt bij dat het lage zwaartepunt een extra heerlijke wegligging garandeert. Een minpuntje: hij is wat hard in de vering.

Opladen en lange roadtrips

Een auto om lange roadtrips in te maken, zeker met de cabrio. Super comfy allemaal, met of zonder ingeschakelde veiligheidsfuncties om je recht op de weg te houden (Fiat Co-Driver stuurt met je mee in de La Prima uitvoering). Eindeloze relaxte reizen in het vooruitzicht. Je laadt er van op. Want je moet wel goed laadpalen plannen. De opgegeven 320 km actieradius haal je namelijk niet. Een ritje naar zee, vanuit Den Bosch zo’n 170 km, is al een ding. Hij haalt het net, zeker door de combinatie van snelweg en buitenweg (Zeeland dus).

Op die buitenwegen – net zoals in de bebouwde kom – rem je vaker af waardoor de accu wordt bijgeladen door remenergie en de actieradius minder snel afneemt. Voor dit afremmen heeft de 500e zelfs drie standen: amper afremmen, meer en heul veul. In die laatste stand gun je je remblokjes een extra lang leven. Je remt zo hard af op de motor dat je eigenlijk alleen je gaspedaal hoeft te gebruiken. Als je het na een paar keer proberen onder de voetzool hebt, is het ontspannen rijden.

Romantisch

Maar goed, terug naar actieradius. Tweehonderd kilometer op een lading is meer realistisch. En dat is nog steeds bijzonder mooi voor een kleine elektro-auto. In praktijk rijden de meeste mensen zelden dit soort afstanden. Maar wil je het een keer doen, neem er dan een overnachting bij. Gewoon omdat het kan. En omdat het fijn is. En bij de auto past. Want romantisch wordt het vanzelf in de 500e. De vonken vliegen er vanaf. Virtueel dan, want het elektrische deel is goed beveiligd. Lukt het je niet om de graad van romantiek te vinden die een overnachting goedpraat, dan is aanleggen bij een snellader de betere optie. Ben je zo weer op weg.

Kortom: zoek je een vriendelijk ogende auto in een wereld waarin dit steeds moeilijker wordt? Eentje die veel rijplezier oplevert? Is in een ruk naar Zuid-Frankrijk rijden niet jouw ding? Hou je van retro? Dan heb je hierbij je volgende auto gevonden. Echt!

Prijzen en pk’s

Uitgebreide informatie over technische gegevens vind je op deze Fiat 500e La Prima-pagina van Autoweek. Alles over uitrusting, prijzen, lease etc. staat op de site van de Nederlandse Fiat-importeur.

Mocht je vergeten over welk merk het hier gaat…
Geen artikelen meer