Goed. Gaan we voor het stopcontact of het aloude tankstations als het gaat over vervoer. Als het aan onze overheid ligt, is elektriciteit dé brandstof voor de toekomst. Op zich prima, maar nu meldt de ANWB dat elektrisch rijden voorlopig duurder is dan benzine. Bummer.

Foto: Tim Mossholder / Unsplash

Kilometertje

 

We kunnen er kort over zijn: volgens de ANWB kost een kilometer rijden op stroom op dit moment 55,9 cent. Rij je op benzine, dan ben je voor 50,6 cent de kilometer klaar. Een flink verschil, want je laat het niet bij een kilometertje per dag.

Betere actieradii

 

Daar komt bij dat vooralsnog de actieradius nog wat aan de krappe kant is, gemiddeld zo’n 221 km als we alle fabrieksopgaven van beschikbare elektrische auto’s (tot vijftig duizend euro) bij elkaar optellen en middelen. Uitblinker is de Opel Amera-E met een actieradius van ruim 500 km en dat is meer dan een gemiddelde middenklasser op euro95 doet.

 

Foto: Neven Krcmarek / Unsplash

Prijzen verlagen

 

We komen dus steeds meer in de buurt van ‘normale’ actieradii en ook het oplaadnetwerk groeit momenteel hard. Er klinkt dus muziek in de verte, want laten we wel wezen: minder vervuiling, meer stilte en een waanzinnig gevoel bij het optrekken maken elektrisch rijden zeker aantrekkelijk. Nu alleen de aanschafprijzen nog naar beneden. Dan zakt die kilometerprijs vanzelf.

 

 

Geen artikelen meer