Een moderne auto kan als het ware zelf rijden. Dat mag wettelijk nog niet, daarom zijn rijassistentiesystemen vooralsnog vooral een hulpje. Een handig hulpje, veilig en comfortabel. Toch gebruiken we ze niet. Zonde, zo tekende Hommeage op in een Opel Insignia Sports Tourer.

Navigatie-aanduiding in je klokje. Een van de persoonlijke designkeuzes voor je dashboard. Linksboven het laatst ‘geziene’ verkeersbord, onderin de aanduidingen voor o.a. Active Lane Keep Assist en cruise control

Veiligheid

 

Onderzoek van Connecting Mobility, een samenwerkingsverband van overheden en bedrijven op het gebied van slimme mobiliteit, wijst uit dat automobilisten weinig gebruik maken van hulpsystemen in hun auto, systemen die al zo’n vijf jaar ruim voorhanden zijn. Zonde. Want je mist een hoop comfort én, veel belangrijker, een hoop veiligheid.

 

Hulde

 

De reden dat de systemen niet worden gebruikt, ligt met name in de onbekendheid ervan. Veel mensen weten niet eens dat ze zoiets aan boord hebben of weten niet hoe ze het moeten inschakelen. Dat is soms ook niet gemakkelijk, want vaak gaat de bediening verder dan alleen een knopje indrukken: je zult je via een LCD-scherm moeten verdiepen in de menustructuur van de boordcomputer en dat is niet altijd even overzichtelijk. Wat dat betreft hulde voor Opel: hun menu is absoluut eenvoudig te doorgronden.

 

Dode hoekwaarschuwing: zit er een auto of object in je dode hoek, lichten deze symbolen op.

Onderzoek

 

Ook al is dit niet het geval, dan nog loont het meer dan de moeite om even op onderzoek uit te gaan. Zoek naar namen zoals active lane keep assist, voetgangerdetectie, automatic city emergency braking, verkeersbordherkenning, park assist, dode-hoekwaarschuwing, head up display (projecteert zaken zoals snelheid en navigatie in de voorruit), automatisch grootlicht, adaptive cruise control etc. etc. Of zoek de namen die bij jouw merk horen, want dat wil nogal eens verschillen.

 

Plussen

 

Al deze systemen zorgen op de een of andere manier voor een plus aan comfort en veiligheid. Zo zorgt active lane keep assist er voor dat je veilig tussen de lijntjes blijft rijden. Ga je zonder richting aan te geven over een streep, dan hoor je een waarschuwingssignaal. Of, zoals bij onze Insignia, voel je het stuur zelfstandig een beetje bijsturen. In bochten merk je eveneens dat er actief wordt meegestuurd.

Indien ingeschakeld, kleurt de Insignia automatisch binnen de lijnen. Hij stuurt zelfs actief bij als je toch over de streep dreigt te gaan.

Filerijden anno nu

 

Een ander systeem (adaptive cruise control) houdt een vooraf ingestelde afstand tot je voorligger aan wanneer je op cruise control rijdt. Gaat die voorligger langzamer rijden, dan remt de Opel af tot die snelheid. Stopt de auto voor je, dan stopt de Insignia ook en trekt vervolgens weer samen met zijn voorligger op. Dit laatste alleen als je een automaat hebt. Ongelooflijk waardevol als je regelmatig in een file staat. Niet alleen omdat het superveilig is, mocht je even zijn afgeleid, ook supercomfortabel. Je hoeft tenslotte niet steeds zelf in de actie. In de stad remt een deel van het systeem af wanneer er plotseling iets of iemand voor de auto schiet en jij niet snel genoeg reageert. Zelfs als de cruise control uitstaat (automatic city emergency braking).

Automatisch afstand houden: de gele strepen geven aan of je veel of iets minder afstand wilt houden. De snelheid past zich aan. Cruise control staat netjes op 100, zoals het bord aangeeft, toch rijden we maar 90. Omdat de auto voor ons dat ook doet.

Zonder handen parkeren

 

Moeite met parkeren? De Insignia doet het probleemloos. Druk op de knop, geef aan aan welke kant van de je een parkeerplaats zoekt, of dit een parallelle plek is of eentje haaks op de weg en laat het stuur los zodra de auto aangeeft dat er een ruimte is gevonden die groot genoeg is. Beetje gas geven, de rest gaat echt vanzelf. Ook bij het uitrijden. En neem maar van ons aan dat de auto zichzelf op krappere plekken kan parkeren dan jij voor mogelijk houdt.

Parkeren? Daar heb je je handen niet meer bij nodig.

Tegenliggers

 

Nog zo’n dingetje: je rijdt vaak ’s avonds over donkere wegen en gebruikt graag grootlicht voor een heldere kijk op de donkere weg. Automatisch grootlicht schakelt een aantal ledjes uit wanneer de sensoren een tegenligger opmerken. Dit om verblinding te voorkomen, zonder al te veel grootlicht weg te nemen. Is de tegenligger weg, gaan alle LED-lampjes weer aan het werk.

Systeemtest Insignia

 

Wij hebben de systemen van de Opel Insignia op een reis van bijna duizend kilometer op de proef gesteld en zijn helemaal om. Als je ze aan boord hebt, gebruik ze dan. Onze ervaring is dat je echt een stuk uitgeruster op je bestemming aankomt. Wanneer je er op vertrouwt, en dat mag, zit je meer ontspannen achter het stuur. Dat er af en toe een piepje te horen is, mag je best voor lief nemen. Dat piepje vertelt immers dat er iets niet goed gaat, zoals slingeren, wat je zonder die systemen misschien niet meteen opgemerkt zou hebben. Met alle gevolgen van dien.

 

Meer info

 

Kijk op www.opel.nl voor meer informatie over al hun systemen – en natuurlijk over de Insignia Sports Tourer. Of raadpleeg de site van je eigen merk. Even in je instructieboekje bladeren helpt ook en mocht je er dan nog niet uitkomen, klop dan bij je merkdealer aan. Reis ze!

 

 

 

Geen artikelen meer