In 1955 wordt in Parijs, op de beursvloer van de Autosalon, het doek van de DS gehaald. De rest is geschiedenis. Tot nu, want DS is terug, als merk. En de DS7 Crossback als eerste boreling. Getekend door Ivo Groen, Nederlander in Franse dienst. Hommeage spreekt met hem.
Schokgolf
De Citroën DS is een van die autolegendes die bij vrijwel iedereen een belletje doet rinkelen, zelfs bij aperte autoanalfabeten. De schokgolf die de ‘snoek’ – of het ‘strijkijzer’ – toentertijd teweeg bracht, is nog altijd voelbaar. Zo radicaal anders, zo op luxe gericht, zo technisch doordacht: de DS legde de lat hoog, die woensdag 5 oktober 1955.
Hoge verwachtingen
Dat de letters nu als merk terugkeren, schept vanzelfsprekend hoge verwachtingen voor de modellen die de taak moeten volbrengen. DS staat voor déesse: godin. Met zo’n typering moet je het onderste uit de kan halen om een model neer te zetten dat opnieuw hoofden doet draaien. Een taak die je als designer, en daarmee gezichtsbepaler voor de toekomst van het merk, niet lichtzinnig kunt nemen.
Raar opkijken
Gelukkig doet Ivo Groen dat niet. De geboren Nederlander is al bijna drie decennia in dienst van moederconcern PSA, dat naast DS onder andere de merken Peugeot, Citroën en Opel in huis heeft. Voorafgaand aan zijn PSA-periode studeerde hij in Passadena, aan het wereldberoemde en zeer gerenommeerde ArtCenter College of Design. Groen: “Ik ben geboren in 1967, het jaar dat de DS aan zijn tweede leven begon. Ik was altijd al gefascineerd door de auto, dus na mijn studie hoopte ik bij Citroën aan de slag te kunnen. In Parijs keek de directie raar op dat iemand met een hoog aangeschreven Californisch design-diploma op zak bij hun wilde werken. De vraag was dan ook wat ik wilde gaan doen. Mijn antwoord was simpel: de nieuwe DS ontwerpen. Blijkbaar vonden ze dat een prima antwoord, want ik kon meteen beginnen.”
XM
En hoe. Zijn ambitieuze entree bij Citroën leidde meteen tot de opdracht om de vervanger van de XM op papier te zetten, het model dat op dat moment, 1990, Auto van het Jaar was. “De eerste auto die ik echter vanuit het niks heb getekend, was de C3 die begin deze eeuw werd gepresenteerd. Ik weet nog hoe gek ik het vond om je eigen creatie ineens op de weg te zien. Vooral omdat hij opviel tussen de rest. Auto’s mochten ook destijds al absoluut niet saai zijn bij Citroën. C’est la difference. Heritage, mede dankzij de DS. Citroëns moeten anders zijn, ze moeten iemand blij maken”.
DS
Uiteindelijk heeft hij dan toch de nieuwe DS ontworpen: de DS 7 Crossback. Gezeten in zijn creatie vertelt hij Hommeage dat deze auto vanaf scratch ontworpen is als DS en dat dit model als vlaggenschip het gezicht van de komende lijn gaat bepalen. Omdat er veel aan gelegen is om DS als luxemerk te laten slagen, mocht Groen uit de mooiste materialen kiezen, kreeg hij carte blanche om nieuwe productietechnieken te ontwikkelen en mocht het allemaal net iets meer kosten dan gebruikelijk. “Meer budget, meer vrijheid, maar zeker niet meer tijd. We werkten met een strak schema omdat alles op een bepaald moment bij elkaar moet komen. De druk was hoog, maar dankzij de goede samenwerking binnen het team is dit gelukt. Veel met elkaar praten, elkaar goed op de hoogte houden, afstemmen. We hebben een relatief klein team voor de ontwikkeling van nieuwe DS modellen en dat werkt prettig. Korte lijnen”, aldus Groen.
Horlogebandje
Toch heeft de beperkte omvang van het team niet in de weg gestaan van fraaie en vooral esthetische ontwikkelingen. “In mijn leven doe ik heel wat ideeën op door gewoon op te letten. Designers zijn sponzen. Ik maak per maand wel duizend foto’s van voorwerpen, stoffen, structuren, kortom alles wat ik mooi vind. Zo vind je in de stoelen een vlakverdeling terug die lijkt op die van een stalen horlogebandje. Ook uit die branche: de metaalafwerking op de middenconsole. Het lijkt op clous de Paris, metaal met hele kleine putjes, gemaakt door er met een spijkertje op te slaan. Tot nu toe was dit alleen met handwerk te maken, maar het is ons gelukt om het in een technisch procedé voor elkaar te krijgen. Omdat het zo mooi is, was het de moeite van het ontwikkelen waard”.
Modewereld
Naast de verfijning en het design van horloges heeft ook de modewereld model gestaan voor de DS 7 Crossback. Bijvoorbeeld met het parelstiksel op het dashboard of de stoffen afwerking hiervan, dat een patina van penseelstroken heeft. Hier is opnieuw lang nagedacht over hoe je dit productietechnisch voor elkaar kunt krijgen, maar er was ruimte voor de ontwikkeling ervan. “Alles bij elkaar, zoals de materialen en het dashboard dat optisch doorloopt in de portieren, creëert het een sfeer van cocooning, een ambiance waar je je prettig voelt, waar luxe overheerst.”
Elk detail
Over elk detail is nagedacht. Alles moest passen in de heritage van de oer-DS. Zo is de DS in de jaren zeventig bekend geworden door de meedraaiende koplampen, opnieuw een bijzondere technische ontwikkeling. Bochtverlichting avant la lettre. “Dit zie je terug in de DS Active LED Vision-koplampen. Die bestaan uit drie blokken die zich in ruststand omdraaien. Kleinigheid misschien, maar het ziet er prachtig uit. Het is meteen een voorbeeld van de ruimte die we kregen voor de ontwikkelingen van dit soort bijzondere details: alleen al aan de koplampen hebben we in uren net zo lang gewerkt als toentertijd aan de hele C3.”
DS wings
Overigens is dit niet het enige dat herinnert aan de DS van toen. Groen wijst op de metaalkleurige elementen op de imposante voorzijde: “De DS-wings zijn terug. De oer-DS heeft een roestvrijstalen bumper, hier hebben we die terug laten komen. Vanwege de afmetingen van de voorzijde in tweevoud. Double Wings. Kunststof, maar dan in de kleur roestvrij staal. Allemaal elementen die terug moesten komen in het ontwerp om van de DS 7 Crossback een echte DS-opvolger maken.”
Alle foto’s: DS Automobiles / Louis Blom.