Mocht je de nieuwe Peugeot 508 – vanaf september – in je achteruitkijkspiegel zien, dan kijk je gegarandeerd nog een keer. Omdat er iets wilds opduikt, iets dat opvalt in het verkeer. Al helemaal wanneer hij zijn tanden laat zien. Een leeuw op jacht. Een mooi gezicht.

Prettig

 

In een donker zaaltje mocht Hommeage de nieuwe Peugeot 508 alvast even voelen en passen. Alsof het een diep geheim is. Klopt deels ook wel, want pas in september zal hij op de weg verschijnen. Aan de andere kant: hij heeft al aardig wat publiekelijke optredens gemaakt, op autobeurzen bijvoorbeeld. En waren de foto’s al veelbelovend, de ontmoeting bleek van meerwaarde. Waar fotografen altijd hun best zullen doen hun voorwerp zo voordelig mogelijk op de plaat te zetten, overtreft de nieuwe 508 ‘live’ zelfs de prettigste foto.

 

Coupé

 

Het model is ten opzichte van zijn voorganger 4 cm in lengte gekrompen – een stijlbreuk met het algemene groeiproces van generatieopvolging – maar heeft bijna een centimeter gewonnen in de breedte. Samen met de verlaagde daklijn (-5 cm) geeft  dit de Peugeot een gedrongen en gespierd karakter. Alsof hij zijn volgende prooi wil bespringen. Heel sportief, terwijl het net zo goed een fijne familieauto kan zijn. De coupéachtige belijning in combinatie met vijf deuren zijn de designtechnische vertaling van deze sportief-familieachtige indruk. Trek een deur open en zie het gebrek aan raamomlijsting, een kenmerk dat bij coupé’s hoort.

Ingelegd

 

Een leeuw is een leeuw, al helemaal een Peugeot-leeuw. De designers hebben dit geaccentueerd door de LED-dagverlichting aan de voorzijde in de vorm van slagtanden uit te voeren. Tanden die bovendien dienst doen als knipperlicht (vanaf GT-Line). De LED-achterlichten zien er uit alsof een leeuw zijn klauwen er in heeft gezet. Niet alleen praktisch, maar het LED-licht voegt dynamiek en helderheid toe. Net zoals de iets over de grille hangende voorkant, met ‘ingelegde’ motorkap. Het 508-cijfermerk op de rand is een verwijzing naar vroeger tijden en misstaat ‘Le Lion’ niet.

 

Minimalistisch

 

Het interieur is functioneel, inclusief i-Cockpit en minimalistisch knoppengebeuren. De meeste voorkeuren zijn via het schermpje in de middenconsole in te stellen, waardoor de noodzaak voor een overvloed aan knoppen en hendels minder is. En je kunt nogal wat instellen, maar dat is kinderspel. i-Cockpit is standaard aanwezig en komt inclusief een compact stuur – zodat je altijd maximaal zicht hebt op de i-Cockpit – en met head-up display dat belangrijke gegevens zoals snelheid en navigatieaanwijzingen in de voorruit projecteert.

Schuifdak

 

De middenconsole verschilt tussen de handgeschakelde en automaat-versie. De uitvoering met schakelpook is iets conventioneler van opzet, de middentunnel bij de automaat ligt hoger (met opbergruimtes er onder) en lijkt breder. Dit geeft het interieur een zeer sportief accent. De leefruimte voorin is meer dan voldoende, achterin goed. De aflopende daklijn vraagt wel om een beetje opletten bij het instappen. Neem je voor 1.300 euro het panoramisch glazen schuifdak er bij, dan is de ruimtebeleving voor de achterbankbewoners helemaal super.

 

Night Vision

 

De 508 is – zoals het een auto in zijn klasse en van deze tijd betaamt – voorzien van de meest moderne snufjes om het rijden veilig en zeer comfortabel te maken. Neem bijvoorbeeld Night Vision: een infrarood camera detecteert in het pikkedonker personen en dieren langs de weg voordat je ze in je lichtbundel ziet. Of Lane Positioning: niet alleen houdt dit je tussen de witte lijnen op de weg, maar je kunt zelf aangeven of je liever iets meer links of rechts van het midden rijdt. Ieder zijn voorkeur. Of volledig zelfstandig in- en uitparkeren.

 

Motoren

 

Vooralsnog staan er twee benzine- en twee dieselmotoren op het programma, met respectievelijk 180 en 225 en 130 en 180 pk op de bestellijst. Alleen de 130 pk diesel is handgeschakeld leverbaar, de rest is automaat. Die handgeschakelde dieselversie is als Blue Lease-uitvoering tevens de goedkoopste van het stel, met een vanafprijs van 37.690 euro.

 

Meer weten?

 

Een rijtest volgt later dit jaar, maar wil je voor die tijd meer weten, kijk dan op de 508-pagina’s van Peugeot.nl.

 

 

 

Geen artikelen meer