Wie wil dat nu niet: een keer een echte ‘Engine of the Year’ in het vooronder? Of eentje die de titel al zes keer achtereenvolgens heeft binnengesleept. Nou? Ja? Dan kan dat door bijvoorbeeld de EcoSport 1.0 EcoBoost te kopen, de jongste Ford met het gevierde blok.

Foto: Louis Blom/Ford Nederland

Jeuken

 

Dat je een topmotor koopt, dat is goed om te weten maar zal velen jeuken. Belangrijker is wat je er bij krijgt, hoe dit omhulsel uitziet en vooral: hoe de combinatie omhulsel en motorblok rijdt. In het geval van de nieuwe Ford EcoSport kunnen we een tipje van de sluier oplichten, nu we met de sportieve ST-variant een paar kilometer door ‘t Gooi hebben gereden. Hier kon de compacte SUV zich meten aan talloze Range Rovers, G-Klasses, X5’en en A7’s. Die zijn weliswaar stukken groter, maar kleiner is in de BN-regio blijkbaar niet te vinden.

 

Foto: Louis Blom/Ford Nederland

Kuifje

 

Geeft ook niet, want je voelt je een beetje rebels in de EcoSport. Kuifje in ’t Gooi. De soms kleine straatjes lijken eerder voor de EcoSport gemaakt dan voor zijn grote ‘concubroers’. Lekker vlot vervolgt hij zijn weg dan ook over de kinderkopjes, een wegdek dat blijkbaar bij een chique omgeving hoort. Waar de EcoSport overigens totaal geen moeite mee heeft, want het hooggelegen onderstel verwerkt de onregelmatigheden perfect.

 

Plezier

 

Hoewel het bij veel auto’s een compromis is – óf comfortabel over ruw wegdek, óf strak in de bocht, óf een beetje van alles – is de sportieve ST-variant niet alleen rustig op kinderkopjes, maar houdt hij zich ook kranig in de bocht. Klein beetje overhellen is merkbaar, maar niks om je druk over te maken. Het is geen sportwagen, hoewel zijn naam anders doet vermoeden. Dus zo heel vaak zullen de grenzen van zijn kunnen niet worden opgezocht. Zolang je hem rijdt als een A- naar B-auto met hoge zit, heb je er veel plezier van.

Foto: Louis Blom/Ford Nederland

Dutch Design

 

Het interieur is fraai afgewerkt, met dank aan de Nederlandse designer Amko Leenarts, design director bij Ford Europa. Fijn voelende materialen, luxe uitstraling, prettige stoelen en eenvoudig te bedienen noodzakelijkheden en accessoires, mede dankzij het touchscreen dat prominent aanwezig is. Dat overigens in afmeting varieert, afhankelijk van uitvoeringsniveau.

 

Zo gek nog niet

 

De ST-uitvoering is de duurste uit de lijst op dit moment, met een vanafprijs van 26.055 euro. Tenzij je een automaat wilt, want dan krijg je een zeker ook niet beroerd uitgeruste Titanium-uitvoering en mag je 28.755 euro pinnen bij de Ford-dealer. Iets meer zelfs als je – heel hip – het dak in een andere kleur wilt hebben. Dit is bij de Titanium namelijk een optie à 300 euro, met keuze uit wit of zwart. De ST heeft zelfs vier dakkleurmogelijkheden en dat ook nog eens zonder meerprijs. Samen met onder andere een sportievere uitstraling, gedeeltelijk lederen bekleding, 17 inch lichtmetaal en het grootste touchscreen van de range, is de ST zo gek nog niet als keuze.

 

Grappig: geen klep, maar een heuse deur. Omdat je er ook een reservewiel op kunt laten monteren. Lekker stoer. Wel zwaar.
Foto: Louis Blom/Ford Nederland

Tweede motor

 

Tot slot: in mei 2018 komt een tweede motorversie op de markt (met 100 pk), maar voorlopig is alleen de door ons gereden 1.0 EcoBoost driecilinder motor leverbaar. Deze heeft een vermogen van 125 pk en een maximum koppel van 170 Nm, meer dan voldoende voor de meeste rijders. In de handgeschakelde versie verbruikt dit blok 5,2 liter benzine per 100 km (1 op 19,2) en stoot hij 119 gram CO2 per km uit. Bij de automaat is dit respectievelijk 5,8 l/100 km (1 op 17,2) en 134 gr CO2/km. De vanafprijs van de hele EcoSport range is overigens 21.855 euro en daarvoor mag je een Trend Essential op de oprit parkeren.

 

Meer weten? Kijk op ford.nl.

 

 

 

Geen artikelen meer