Niemand vindt het prettig als anderen weten waar je uithangt of wat je aan het doen bent. Ook al heb je helemaal niks te verbergen. Privacy is gewoon zo’n dingetje waar we met z’n allen erg op gesteld zijn. Maar wat als je leven in gevaar is?

Hoe verder van de bewoonde wereld, hoe fijner het gevoel dat hulpdiensten je kunnen vinden. Foto: Tim Trad / Unsplash

 

 

Boerenkool

 

Geef je je privacy op voor je leven? Ik denk het wel. Als je je auto op een landweggetje om een boom krult, is het fijn als je niet hoeft te wachten tot de boer klaar is met ploegen en huiswaarts keert voor een groot bord boerenkool met worst. En vette jus. Dan is het geweldig wanneer je auto zelf de hulpdiensten inschakelt.

 

E-Call

 

Toekomstmuziek? Nee hoor, veel nieuwe auto’s zijn al uitgerust met dit kunstje en vanaf april dit jaar is het zelfs verplicht bij nieuw te registreren auto’s. Ben je met zo’n auto dan altijd volgbaar? In principe wel, maar dat kun je uitschakelen als je je daar niet prettig bij voelt. Zonder het noodoproepsysteem, of E-Call (met de E van Emergency), tekort te doen.

 

Bij Opel is de SOS-knop duidelijk zichtbaar. Foto: Opel

SOS-knop

 

De werking van het systeem is eigenlijk heel eenvoudig: heb je een telefoonverbinding en een navigatieapparaat, dan is E-Call al werkbaar te maken. Immers: wanneer je hulp nodig hebt, is het van belang om te weten waar je exact bent. Het GPS-signaal helpt hier bij. Contact leggen met de alarmcentrale is heel eenvoudig: elke auto met E-Call beschikt over een duidelijk aangegeven en goed bereikbare SOS-knop. Een druk volstaat, waarna je aan de centralist uitlegt wat er aan de hand is en wat er nodig is: pechhulp of hulpdiensten.

 

Foto: Noah Kuhn / Unsplash

Serieuze zaak

Zelfs wanneer bestuurder en inzittenden buiten bewustzijn zijn, is hulp echter nooit ver weg. Geven sensoren, zoals die van het airbagsysteem, aan dat het een serieuze zaak is, dan gaat het systeem zelf te bellen om de locatie door te geven. Op zo’n moment vraagt de centralist om een ‘teken van leven’. Is iemand in staat om te antwoorden, dan volgt hulp naar aanleiding van dit antwoord. Komt er geen reactie, dan worden alle noodzakelijke hulpdiensten naar de onheilsplek gedirigeerd.

 

Daling verkeersdoden

 

Werkt het? Waarschijnlijk wel want de Europese Commissie heeft overigens berekend dat de maatregel jaarlijks kan zorgen voor een daling van het aantal verkeersdoden met wel 2.500 slachtoffers. Wat de vraag ‘hoe heilig is privacy?’ in dit kader in elk geval in een ander daglicht zet.

Geen artikelen meer