Stelvio: bergpas in de Italiaanse Alpen, een van de hoogste Alpenpassen die geschikt is voor verkeer. Stelvio: de eerste SUV van het Italiaanse Alfa Romeo. Geschikt om passen mee te bedwingen? Wij zoeken het uit en brengen de Stelvio naar Limburg. De auto dan.
Tien keer
Het hoogste punt van Nederland, de Vaalserberg in Zuid-Limburg, is met 322 meter slechts een kleine 2,5 kilometer lager dan het hoogste punt van de echte Stelvio. Peanuts. En beschikt de Italiaanse bergweg over tientallen haarspeldbochten die het uiterste vergen van mens en materiaal, de Vaalserberg en omgeving heeft er zeker een stuk of vijf. Genoeg voor een mooi vergelijk. Doen we alle bochten gewoon tien keer.
Sportieve genen
Ook met slechts één haarspeldbocht, die je dan tien keer van beide kanten benadert, krijg je het gevoel te pakken. Het glooiende Limburgse landschap als verpakking, maakt ook het rijden door de heuvels tot een mooi cadeau. Al helemaal met een auto die sportiviteit in zijn genen heeft zitten.
Hele klus
Dit laatste moet een hele klus zijn geweest voor de ontwikkelaars in Italië. Een SUV is tenslotte niet het eerste model wat te binnen schiet als je op zoek bent naar een auto die bochten scherp, scherper, scherpst kan aansnijden. Alleen al de hoogte van zo’n Sports Utility Vechicle laat bochtenvreters gruwen: overhellen ligt op de loer en daarmee een instabiele koers. En dat wil je niet als je op snelheid strak door de bocht gaat.
Mastodont
De Stelvio is geen volbloed racewagen, want waar dat soort systematisch aan een laag gewicht werkt, is de Alfa een mastodont van de eerste orde. Met 1.635 kilogram schoon aan de haak, een gewicht dat overigens best gangbaar is in zijn segment, weegt hij ruim 700 kilogram meer dan bijvoorbeeld de 4C uit eigen huis, een tweezits sportswagen die zich thuisvoelt in ‘hairpin country’.
Geen gewaggel
Toch hebben de Italiaanse techneuten hun klus goed geklaard, want in de Limburgse bochten laat de hoge, ruime, grote vriendelijke reus zich prima de hoek om sturen. Geen gewaggel door het hoge koetswerk, geen stapjes opzij, hij gaat prettig de bocht om. Nu kunnen we wel een heel verhaal houden over de merites van het onderstel met Alfalink technologie, het gebruik van lichte en sterke materialen zoals carbon en aluminium en de soepel opererende vierwielaandrijving, maar dat maakt het verhaal een beetje saai. Ga er zelf een keer mee de bocht om en voel het. Zegt veel meer dan woorden.
Klein feestje
Ook de reis naar de Limburgse Stelvio-look-alike, over het goed onderhouden Nederlandse rijkswegennet, is een klein feestje. Het comfort aan boord is hoog en zo lang je de DNA-knop, waarmee je kunt kiezen voor zuinig, normaal of dynamisch rijden, niet in laatstgenoemde stand zet, is het bovendien een hele stille auto.
Waakhonden
Diverse elektronische waakhonden helpen je – indien gewenst – om op koers te blijven en de 280 pk sterke, turbogeblazen viercilinder geven je steeds weer net dat ‘zetje met een bite’ als je het gaspedaal indrukt. De dynamische stand levert daarnaast een lekkere grom op en een snellere respons van het gaspedaal. Aan het stoplicht verbaas je vriend en vijand dan, mede omdat de 8-traps automaat retesnel en accuraat zijn werk doet: in minder dan zes seconden tik je de honderd km/u al aan. Staat tegenover dat exercities van dit kaliber je nóg sneller naar de pomp dirigeren, want hij lust zijn nectar wel. Gemiddeld zou het volgens de fabrikant gaan om een verbruik van 1 op 14,3, onze bonnetjes duiden echter op zo’n 1 op 11. Druk je bovendien graag snel af bij het verkeerslicht, dan eindig je regelmatig in de enkele cijfers.
Vijf smaken
De Alfa Romeo Stelvio is er in vijf smaken: twee keer benzine, 200 of 280 pk, drie keer diesel, 150, 180 of 210 pk én een keer Q4, de volledig afgetrainde variant met 510 pk. Voor de liefhebber dan, want met 280 pk kun je al meer dan goed uit de voeten is onze conclusie. Aan luxe, veiligheid, comfort en puur rijgenot ontbreekt het je ook niet in de 280 pk versie, die voor 62.490 euro in de prijslijst staat.
Meer weten?
Wil je meer weten, check dan www.alfaromeo.nl/stelvio. Of kijk onze video: