Californië was in de jaren zestig van vorige eeuw dé hippie-staat van de wereld. Daar gebeurde het, daar kon je vrij zijn. En vrij denken. Misschien is dit wel een van de redenen waarom er zoveel bekende merken en producten uit die regio komen. Tijd voor een overzicht, te zien in ’s-Hertogenbosch.

 

Designvruchten

 

Het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch haalde een reizende expositie van ‘The Design Museum’ in Londen naar Noord-Brabant: California Designing Freedom. Het is het eerste en waarschijnlijk lang niet laatste overzicht van de designvruchten die Califonië heeft voortgebracht. Met Silicon Valley als middelpunt zijn die ‘vruchten’ veelal hightech gerelateerd. Maar vergeet de hippies niet: LSD-zegels om al likkend high te worden, allerlei schitterende kunstwerken en magazines, al dan niet gemaakt onder invloed én de Harley van Peter Fonda uit de klassieker Easy Rider trekken de aandacht op de Bossche museumvloer. Omdat ook in deze voorwerpen design van belang was.

 

Apple 1

 

Zonder design is het moeilijk om spullen te verkopen. Toch lukte het Steve Jobs en Steve Wozniak om een onooglijk apparaat aan de man te brengen: de in een garage gebouwde Apple 1, ook te zien in het museum. Een stuk hout met toetsenbord, wat chips en weerstanden maken samen een computer, met een prijskaartje van 666,66 dollar. De koper moest er zelf een kast omheen bouwen en het apparaat aansluiten op de televisie. En de rest is geschiedenis.

 

Atari

 

De eerste iPod, de eerste echte Mac, een origineel fleecejack, de eerste Atari spelcomputer, skateboards, de hele vloer van de tentoonstellingsruimte is gevuld met zaken die hun oorsprong vonden in onze tijd en toch al museumwaardig zijn. Het zegt alles over de snelheid waarmee de ontwikkelingen gaan. Zelfs de eerste zelfrijdende Google-auto, de Waymo, is present.

 

Jobs

 

Niet alleen is de tentoonstelling een ode aan de inventiviteit van Californië, het is vooral een ode aan de het belang van design. Vooral op hightech gebied. Want een paar chips en weerstanden zien er natuurlijk niet uit. Dat snapte Steve Jobs als geen ander en velen zijn hem gevolgd. Kortom: zeker de moeite waard om voor naar ’s-Hertogenbosch te reizen. Meer informatie over prijzen en tijden vind je op www.sm-s.nl. De tentoonstelling is nog te zien tot en met 17 juni 2018.

 

Geen artikelen meer