Dat hybrides allang niet meer alleen voor zweverige Amerikaanse acteurs zijn weggelegd, is een feit. Maar tot nu toe stonden ze nog niet bovenaan de wishlist van het grote publiek. Vaak zijn ze té futuristisch en misschien niet altijd even mooi. Maar met dit beeld maakt Porsche Panamera 4 E-Hybrid korte metten. Ziehier een Porsche zoals we het tegenwoordig van Porsche verwachten: snelheid, luxe, een échte high-end sportwagen, maar verre van patserig. Porsche heeft stijl en hij staat je, ongeacht je leeftijd.

Panamera 4

 

Bentley, Maserati, Lamborghini, ze hebben allemaal een SUV-achtige in de gelederen. En dat is zonde. Porsche is eigenlijk het enige merk dat daar mee weg komt. Met de Cayenne of Macan heb je tenslotte een stijlvolle SUV onder de carport staan. Maar wij Nederlanders worden een stuk warmer van een lekkere sportwagen. De Panamera is er zo eentje. Om je vingers bij af te likken. Vooral in de kleur waar wij ‘m in reden: krijtachtig gebroken beige met lichtblauwe tinten.

E-Hybrid

Het krachtsverschil tussen een Panamera 4 en Panamera 4 E-Hybrid bedraagt zo’n 136 pk (!). Als beide motoren van de hybrideversie – een 2,9 liter V6 benzinemotor en een elektromotor – aan het werk worden gezet, dan kun je aanspraak maken op de volle 340 kW. Oftewel, in begrijpelijke taal: 462 pk! Heb je er een Sport Chrono Pakket bij besteld? Dan zit je in 4,6 seconden op 100 km/h en kun je ‘m doortrekken tot 278 km/h. Een brullend geluid verdooft jouw oren en die van alle mensen om je heen. Al hoeft dit natuurlijk niet. Met hetzelfde gemak zet je de verbrandingsmotor uit en zoef je lekker economisch, maximaal 51 km elektrisch over de A2. Boven de 140 kom je dan niet uit, maar ook dan ben je al aardig in overtreding.

Staat hij op Sport+, dan wordt het weer lastig om onder de 140 te blijven. De vierwielaangedreven sportwagen wil door. De auto’s met een Sport Chrono Pakket zijn uitgevoerd met een Sport Responsive Button. De gehele auto wordt in een fractie van een seconde strak gezet voor optimale prestatie. Druk ‘m in en je kunt 20 seconden lang planken zoals nooit tevoren. Maar goed, het blijft Nederland hè… Gelukkig zit er adaptive cruise control en lane assist op, waardoor je de auto de saaie stukjes weg prima zelf kan laten doen.

Pure luxe

Hoe sportief de Porsche Panamera ook is, als je er in zit zie je alleen maar luxe. Van boven naar beneden: een prachtig panoramadak van getint glas, heerlijk comfortabele lederen stoelen, een infotainmentsysteem waar je U tegen zegt (werkelijk, dit werkt beter dan in de meeste auto’s), Apple CarPlay, Porsche Rear Seat Entertainment, etc.

Jup, tot aan deze uitvoering was ‘achterin een Porsche zitten’ nooit echt een uitspraak die je in één zin kon zeggen zonder te lachen. Nu wil je niets liever. Natuurlijk, je wilt liever rijden. Maar in de Panamera 4 E-Hybrid zit je alsof je rondgereden wordt in een limousine. Met iets minder ruimte, dat wel.

Veiligheid

De kinderen vervoeren in een brullende machine die sneller op de 250 zit dan je vrouw het kan verbieden? Daar moet je wel twee keer over nadenken, tóch? Nou, niet dus. Porsche mag dan wel snelheid en luxe uitstralen, maar veiligheid staat hoger in het vaandel. Enorme remklauwen en -schijven, in samenwerking met een zeer intelligent Advanced Braking System, geven jou het gevoel dat je alles onder controle hebt. In geen enkele auto die we gereden hebben, kun je zo simpel van 300 km/h naar 100 km/h in zo’n korte tijd, zonder ook maar even het gevoel te hebben dat je de controle verliest.

Op de stoep

Enthousiast geworden? Je hebt al een Panamera 4 E-Hybrid op de stoep staan voor € 117.800,-. Wil je daar een Sport Chrono Pakket of een Porsche Ceramic Composite Brake systeem bij hebben? Dan zul je iets dieper in de buidel moeten tasten. Wil je helemaal uitpakken? Ga dan voor de Executive, Sport Turismo of de Turbo S. Voor deze laatste zul je misschien wel dat zomerhuisje bij Malaga à €198.600,- moeten verkopen. Maar ach hoe vaak ben je daar nou écht? In deze auto zit je dagelijks!

Geen artikelen meer