Op 8 juni 1948 registreerde Ferry Porsche zijn eerste eigen auto, de 356 ‘Nr. 1’ Roadster. Waarmee het merk Porsche het levenslicht zag. In de 70 jaar die daarop volgde, wist het merk zich wereldwijd in de kijker te rijden van de sportautoliefhebbers.
Hybride
Het is maar een datum, want Porsche timmerde natuurlijk al veel langer aan de weg. Ferry’s vader, Ferdinand, bouwde bijvoorbeeld als in 1900 een auto, de Lohner-Porsche, met vier elektrisch aangedreven wielen, een innovatie die in onze moderne tijd weer is afgestoft door verschillende fabrikanten. In datzelfde jaar kwam hij zelfs met een hybride op de proppen. Over op je tijd vooruit zijn. Sciencefiction-schrijver avant la lettre Jules Verne zou trots op hem zijn geweest. Wie weet heeft Verne er zelfs nog iets van meegekregen, net voor zijn overlijden in 1905. Maar dit terzijde.
Koelkast
In 1931 begint Ferdinand met een eigen ingenieursbureau om zijn dromen te verwezenlijken. Een model dat later als basis wordt gezien voor de Porsche sportwagens, is de Porsche 64 uit 1939, ook wel Berlin-Rom-wagen genoemd. Deze zou gaan racen van Berlijn naar Rome, maar door het uitbreken van de oorlog werd dat idee in de koelkast gezet.
Basisvorm
Later pakt zoon Ferry het project weer op en komt dus in 1948 met de 356, startpunt voor een schitterend stuk autogeschiedenis. Zeker als de derde generatie aan de slag gaat, want Ferry’s zoon Ferdinand Alexander ontwerp de 911, die in 1963 aan de wereld wordt gepresenteerd. Nog altijd is de basisvorm van dit model terug te zien in de huidige 911 lijn.
Mission
Ondertussen worden ook andere modellen aan het merk toegevoegd, maar de 911 blijft de backbone van het merk. Zelfs in het model dat de toekomst van het merk illustreert, de volelektrische Mission E, heeft duidelijk 911-dna in zich. Voorlopig kunnen we dus nog altijd genieten van iets dat 70 jaar geleden zijn oorsprong vond. Mooie gedachte in deze vluchtige tijden.