Dat we ondertussen in de hele EU gebruik kunnen maken van de eigen databundel, is pure winst. Daarvoor ben je Europeaan. Maar zoals altijd heeft de medaille ook hier een keerzijde: steeds vaker krijg je een buitenlandse (verkeers)boete netjes thuis afgeleverd.

 

Foto: Ludovic Charlet / Unsplash

Te hard

 

De meeste buitenlandse verkeersboetes hebben te maken met te hard rijden of het – vaak onwetend – binnenrijden van een milieuzone. Die laatste groeien immers met de dag en vragen om allerlei vormen van ontheffing. Of zijn voor buitenlanders simpelweg altijd ‘verboden gebied’. Tel uit je winst.

 

Remedie

 

Een boete heb je dus zo te pakken. De beste remedie is meteen de meest eenvoudige: bezie je autoreis als onderdeel van de vakantie en haast je niet (bespaart bovendien brandstof). Het levert je waarschijnlijk minder stress op omdat je niet continu hoeft op te letten of er ergens een flitspaal of mobiele controlepost staat opgesteld. Bovendien zie je eerder of er borden hangen die je – al is het maar vanuit je gevoel – beter niet negeert. Zoals de milieuzones. Rij niet verder, parkeer je auto en neem de bus of metro. Of zoek het op (met je databundel) en zorg voor de juiste ontheffingen waar mogelijk.

 

Vakantiefoto

 

Want een briefje bezorgd krijgen met daarbij een foto van je auto en een bedrag in euro’s is niet echt iets waarop je zit te wachten na een vaak toch al dure vakantie. Ook al zijn de boetebedragen meestal lager dan die in Nederland, het blijft een onaangename verrassing. Al zijn er landen die het nóg serieuzer nemen dan ons eigen land: in Finland kun je te maken krijgen met inkomensafhankelijke boetes: verdien je veel, betaal je meer. Wil je meer weten? Deze pagina’s van de ANWB vertellen zo’n beetje alles over boetes in het buitenland.

 

Geen artikelen meer