Of het nu voor een vergadering is, een sollicitatiegesprek of een eerste date, een eerste indruk maak je maar één keer. Hoewel de meeste mensen weten dat uitstraling, houding en gedrag meer over je zeggen dan je woorden, zijn ze toch nog erg gericht op het zeggen van de ‘juiste’ dingen. Wil je dat anders? Focus dan eens op één van de volgende dingen.
Ontspan!
Misschien ben je er niet zo bewust van, maar we pikken vrij gemakkelijk de energie van een ander op. Niets zo ongemakkelijk als een gespannen mens. Ontspan, je bent wie je bent en daar verander je niet zoveel aan. Een ander moet je maar nemen zoals je bent. Ben je toch gespannen en onzeker, investeer dan eens in zaken die je zelfvertrouwen vergroten, zoals coaching.
Spiegel!
Mensen worden blij van herkenning. Iets van jezelf in een ander zien. Als je de houding van een ander spiegelt, geeft dat een rustig gevoel. Een handig trucje is om de exacte woorden te gebruiken die je gesprekspartner ook gebruikt. Ben je bijvoorbeeld bezig een potentiële opdracht binnen te halen waarin gesproken wordt over targets en planning, praat dan niet over doelen en tijdspad. Door dezelfde woorden en soms dezelfde zinnen te gebruiken, voelt de ander zich gehoord èn begrepen. Pas dit ook toe bij geschreven teksten, zoals offertes en sollicitatiebrieven.
Stel een vraag!
Mannen laten over het algemeen graag zien welke kennis ze allemaal in huis hebben. Een vraag naar specifieke kennis is voor een mannelijke gesprekspartner daarom vaak een goed idee. In een zakelijke setting is een zakelijke vraag veilig, maar soms kan wat persoonlijker ook. Een bijkomend voordeel van vragen stellen is dat je een ander kunt observeren als hij aan het praten is.
Volgen en leiden
Want als je goed observeert en luistert, levert dat informatie op. En informatie geeft je de mogelijkheid om een gesprek een bepaalde kant op te sturen. Als je de ander wilt verleiden, dan begin je het beste met ‘volgen’. Laat de ander praten en ga in op de onderwerpen die hij of zij aansnijdt. Dat geeft de ander rust en het gevoel van belang te zijn. En als dat er is, zal je gesprekspartner vervolgens veel sneller mee gaan in wat jij te vertellen (of te verkopen) hebt.