Een rechter die publicatie van artikelen verbiedt, omdat openbaring de staatsveiligheid in het geding zou brengen. Klinkt terecht, maar wat als de echte reden is dat de regering in het nauw wordt gedreven? Steven Spielberg neemt het op voor persvrijheid in The Post. Een aanrader.

Tom Hanks (als Ben Bradlee) en Meryl Streep (als Kay Graham) in Twentieth Century Fox’s The Post. Foto: Niko Tavernise.

Negen maanden

 

Nooit eerder maakte Spielberg zo snel een film: negen maanden waren voldoende. En je ziet het er niet aan af. De setting in de jaren zeventig, het geweldige spel van de acteurs, waaronder Tom Hanks en Meryl Streep (met haar rol genomineerd voor een Oscar) en het spannende script staan garant voor een film die je op de punt van je bioscoopstoel houdt.

 

Fake news

 

Dat Spielberg zo snel wilde draaien – en er zelfs een ander project voor on hold zette – heeft volgens zijn eigen zeggen te maken met de huidige nieuwssituatie in de Verenigde Staten. Er is dan geen censuur door de overheid, maar het constant als ‘fake news’ wegwuiven van minder bevallig nieuws, maakt dat de gemiddelde mens niet meer weet wat echt is of niet.

 

1971

 

Censuur kent vele kanten en persvrijheid is een groot goed. Vandaar dat een gebeurtenis uit 1971 door Spielberg wordt aangegrepen om die broodnodige persvrijheid breed uit te meten. In die tijd was de VS al jaren betrokken bij de oorlog in Vietnam, om het oprukkende communisme in te dammen.

 

Vietnam Memorial

 

Begin jaren zestig nam de strijd toe en stuurde de toenmalige regering van president Kennedy meer troepen naar Vietnam. Dit aantal groeide de daarop volgende jaren onder verschillende presidenten verder. Ondertussen nam ook het aantal dode en vermiste militairen toe: zo’n 58 duizend namen zijn er uiteindelijk in het Vietnam Memorial in Washington gegraveerd. En vergeet de ruim driehonderdduizend gewonden niet.

v.l.n.r.: Tom Hanks (Ben Bradlee), David Cross (Howard Simons), John Rue (Gene Patterson), Bob Odenkirk (Ben Bagdikian), Jessie Mueller (Judith Martin) en Philip Casnoff (Chalmers Roberts). Foto: Niko Tavernise.

Geen verschil

 

Ondertussen deed de regering onderzoek naar de effectiviteit van deelname en kwam het tot de conclusie dat ze geen verschil maakten. Terugtrekken zou echter gezichtsverlies betekenen en onder het valse motto dat ze aan de winnende hand waren, bleef de geldkraan open en werden militairen en masse op missie gestuurd.

 

Pijnlijk onderzoek

 

Dit nogal pijnlijke – en vooral supergeheime – onderzoek komt in 1971 in handen van The New York Times, maar wanneer de krant er over publiceert, krijgt het een verbod opgelegd door de rechter. Omdat de publicatie de staatsveiligheid in gevaar zou brengen. Eigenlijk een drogreden, want niet de veiligheid is in het geding, maar het functioneren van de overheid.

 

The Post

 

Maar de NY Times durft niet meer. Hierdoor belanden de papieren bij de Washington Post, bij hoofdredacteur Tom Bradlee (gespeeld door Tom Hanks). Hij wil publiceren, maar moet zijn uitgever, Katherine Graham (Meryl Streep), overtuigen. Publicatie betekent immers tegen een gerechtelijke bevel ingaan, met alle risico’s van dien.

 

Persvrijheid

 

Hoewel de afloop van het verhaal bekend is, het is immers een waar gebeurd verhaal, zal ik het hier niet gaan verklappen. Wat wel verteld kan worden, is dat het verhaal op een front duidelijk is: persvrijheid is van ongekend belang. En nu misschien meer dan ooit.

 

Nu in de bios

 

The Post van Steven Spielberg draait momenteel in de bioscoop en is een absolute aanrader. Bekijk hier de trailer.

Foto: Julien Andrieux / Unsplash, bewerking Hommeage

 

Geen artikelen meer