Zondag 25 maart begint het Formule 1-seizoen van 2018 en zit Nederland weer massaal voor de tv. Met dank aan Max Verstappen. Hij heeft de F1 weer in het spotlicht gekregen en nu borrelt de vraag op of er ook een race moet komen in ons land. Maar kan dat nog wel in een wereld waar duurzaamheid nodig is?

 

Utopie

 

Foto: Chuttersnap / Unsplash

Vooralsnog lijkt een F1-race sowieso een utopie. De twee circuits die er zijn, Zandvoort en Assen, zijn totaal niet geschikt voor een Formule 1-race. Dus moet één van de twee circuits volledig op de schop. Dit alleen al gaat een ongelooflijke hoeveelheid geld kosten. Daarbij komt dat beide circuits niet bepaald centraal liggen in Nederland. Een andere optie is een onvervalste straatrace, net zoals bijvoorbeeld de Grand Prix van Baku, Monaco of Singapore. Rotterdam zou mooi zijn, daar hebben al eens F1-wagens door de stad gereden, tenslotte. Maar al met al lijkt het er op dat de thuisrace van Max voorlopig in België blijft.

 

Oranjegekte

 

Want één keer per jaar kleurt het circuit Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen oranje. Vanzelfsprekend vooral sinds Max meedoet, want dat is een dingetje van ons: zodra een landgenoot goed bezig is met zijn of haar sport trekken we gewoon een oranje shirt aan en moedigen we aan, ongeacht om welke sport het gaat.

 

Formule 1 discutabel?

 

Echter, niet iedereen geniet van deze sport. Omdat, en misschien wel enigszins terecht, Formule 1 discutabel is in de tijd waarin we leven, een tijd waarin duurzaamheid belangrijk is. Waarom mogen we met onze diesel van vóór 2001 niet meer het centrum van Utrecht in, terwijl Max en zijn collega’s er argeloos 21 keer per jaar liters brandstof doorheen jagen? Nog afgezien van alle brandstof die opgestookt wordt tijden testen, trainingen en kwalificaties en het ‘circusvervoer’: het seizoen begint in Australië en dus moeten alle wagens, hightech apparatuur, coureurs, teamleden etc. daarheen. Volgens het AD vraagt dit om de inzet van maar liefst zeven Boeings en 40 zeecontainers.

 

Maar… er zijn ook voordelen

 

Staat daar dan misschien iets tegenover? Er moet toch iets zijn wat de sport in leven houdt ondanks de nadelen? Dat is ook zo, naast het pure amusement en de spanning die het oplevert voor de volgers, wordt de Formule 1 ook gezien als broedplaats voor het ontwikkelen van nieuwe technieken. De auto’s van vandaag zouden er wel eens volledig anders uit kunnen zien als er geen inbreng was geweest vanuit de racewereld. Ondanks het feit dat de wagens tijdens de race veel brandstof gebruiken, is men wel bezig met ontwikkelingen om wagens zuiniger te maken. Ontwikkelingen die ook in het dagelijks leven zuinigere auto’s opleveren.

 

Formule E

 

Foto: Ferhat Deniz Fors / Unsplash

De toekomst dient zich echter aan: ondertussen bestaat er een elektrische variant van de Formule 1, de Formule E. Deze wordt gezien als een test voor de toekomstige Formule 1. Door Formule E-races te rijden en zodoende die tak van de sport te ontwikkelen, wordt de Formule 1 in de toekomst wellicht volledig omgezet in een elektrische race. Tegelijkertijd zorgt de Formule E momenteel ook voor ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden in het algemeen.

 

Toch best veel waard

De Formule 1-wereld zorgt dus hier en daar voor ophef, gezien het feit we vandaag de dag leven in een wereld waarin we eigenlijk allemaal goed op onze planeet moeten passen. Toch ben ik van mening dat de ontwikkelingen waarvoor de sport zorgt genoeg waard zijn om de sport in leven te houden. Daarnaast bezorgt het ons veel entertainment. Dus 25 maart zit ik gewoon weer voor de televisie. Go Max!

Foto: Chuttersnap / Unsplash

Laatste nieuws: NU.nl laat weten dat Arjan Bos, de voorzitter van Circuit Assen, zich met het circuit richt op een Formule 1-race in 2020 of 2021.

Geen artikelen meer