Ben je ondernemer en zoek je een auto? Dan zou je misschien ook eens kunnen kijken naar een zogenaamde youngtimer, een auto van minimaal vijftien jaar oud. Zet je een beauty uit die tijd op de zaak, dan kun je jezelf (financieel) een plezier doen én je houdt erfgoed rijdend.

 

Gewoon goed

 

Zeg nou zelf, auto’s van vijftien jaar geleden zien er gewoon goed uit. Zeker de topklassers uit die jaren jagen nog steeds kwijl naar mondhoeken: BMW 5 of 7 serie, Mercedes-Benz E of S-klasse, Audi A4 of A6, Jaguar XJ of S, Saab 9-3 of 9-5, Volvo V70 of S80, het houdt niet op. En het is nu allemaal betaalbaar, zeker als ‘zakenauto’.

 

Zaak

 

Foto: BMW

Want let op: zet je zo’n auto op de zaak, dan vraagt de Belastingdienst 35 procent bijtelling… op basis van de dagwaarde. Die is, afhankelijk van de conditie van zo’n dikke bak, vaak slechts een paar duizend euro. Voordeel is echter dat je dan alles rondom de auto op je belasting in mindering mag brengen, van brandstof tot garagerekening, van tolgeld tot parkeergeld, alle kosten die verbonden zijn aan de auto en het rijden, zijn aftrekbaar. Bovendien: ben je BTW-plichtig, dan mag je overal ook nog eens de BTW uithalen. Wel krijg je mogelijk achteraf nog een BTW-verrekening voor privé-gebruik, maar dit weegt vaak niet op tegen de voordelen. Bespreek dit – en het effect van de regeling op jouw eigen portemonnee – goed met je boekhouder/accountant om verrassingen achteraf te voorkomen.

 

Ervaren auto

 

Natuurlijk: je loopt iets meer risico met een ervaren auto, maar het gaat niet om enorme bedragen. Bovendien is er meer dan voldoende keuze, dus neem je tijd om een goed exemplaar te vinden. Kijk vooral naar benzine-uitvoeringen, omdat diesels van voor 2001 in steeds met stadscentra worden geweerd. Zeker in Duitsland, maar ook in Utrecht en Rotterdam. En er zijn meer steden bezig met een verbod, ook voor jongere diesels en oudere benzineauto’s. In Amsterdam krijg je geen parkeervergunning meer als je een dieselauto rijdt van voor 1 januari 2005. Of een benzineauto van voor 1 juli 1992. Houdt dit dus in de gaten.

 

Expert

Foto: Volvo

Of de auto technisch in orde is, zul je zelf moeten uitzoeken. Een expert in de hand nemen, kan geen kwaad. Een keuring laten uitvoeren ook niet. Let op met geïmporteerde auto’s: in het buitenland wordt niet altijd even nauw gekeken naar teruggedraaide tellerstanden. Dat kan tot vervelende situaties leiden, zoals achterstallig onderhoud en schade als gevolg hiervan.

 

Lage tellerstand

 

Over tellerstanden gesproken: een lage kilometerstand wil niet altijd zeggen dat dit een pré is. Veel groot onderhoud, zoals distributieriem en reminstallatie, vindt pas later plaats. Je wil niet een auto kopen en vervolgens een paar honderd euro moeten uitgeven voor een nieuwe distributieriem. Ook al kun je de kosten gewoon aftrekken. Zoek daarom uit wanneer het model dat jij ambieert aan groot onderhoud toe is en vraag naar onderhoudsboekjes. Zijn die er, dan loop je alweer minder risico. Toch geldt ook hier: vraag het na bij iemand die weet wat er speelt en die jij vertrouwt. Dan rij je als ondernemer nog jaren in een geweldige klassieker-to-be, zonder dat je portemonnee leegloopt. Alvast bedankt voor het mooi houden van onze wegen!

Foto: Jaguar

 

Geen artikelen meer