Leningrad, USSR, 1977

Stel: je weet dat je moeder van fotograferen hield. Maar nooit zag je iets van haar werk. Totdat je bijna zeventien jaar na haar dood de zolder opruimt en dertigduizend beelden tegenkomt, deels nog niet afgedrukt of zelfs nog onontwikkeld op de rol.

 

Schat

 

Helikopter-jongen, 1976

Maar stel bovendien dat al die foto’s zijn gemaakt tussen 1960 en 1990, in de poëtische en fotografische undergroundscene van Leningrad. Nou? Dan heb je dus werkelijk een schat in handen, een schat die bovendien een prachtige erfenis is, achtergelaten door je moeder. Die overigens de laatste jaren van haar leven sleet in Sovjet-Russische psychiatrische inrichtingen. Wat alleen maar bijdraagt aan de artistieke waarde van het aangetroffen materiaal.

 

Twee zusjes, 1979

Koestert

 

Dochter Asya Ivashintsova-Melkumyan snapt dit als geen ander en koestert het mariaal. Zo zeer zelfs dat ze het werk van haar moeder Masha Ivanshintsova tentoon gaat stellen in de Masha Galleries in Leningrad, tegenwoordig bekend als St. Petersburg.

 

Bekende kunstenaars

 

Masha Ivashintsova met haar liefde, fotograaf Boris Smelov, 1974

De foto’s die voor een groot deel bestaan uit straatfotografie, familieportretten, foto’s van vrienden, waaronder bekende kunstenaars, zoals dichters en denkers uit diezelfde scene, waaronder haar vader Melvar Melkumyan. Nooit vertelde Masha iemand over de foto’s, zelfs haar eigen familie niet. De enormiteit van de collectie kwam dan ook voor haar dochter als een volslagen verrassing. En een hoop werk, want samen met vrienden en familie is ze druk doende om al dit beeldmateriaal te inventariseren, af te drukken en in te scannen.

 

Svema

 

De beelden bij dit verhaal zijn beelden uit die collectie, gemaakt door Masha Ivanshintsova (1942-2000). In zwart-wit, op Svema-fotorolletjes, voornamelijk geklikt met een Leica IIIc of Rolleiflex. Soms met een Zorki of Ikoflex. Wil je meer zien, dan zul je binnenkort naar St. Petersburg moeten. Of je checkt de website, mashaivashintsova.com. Hierop zijn bij de meeste beelden uitgebreide verhalen te vinden over de achtergronden. Haar Instagram-feed bijhouden is eveneens een optie. Wat je ook doet: het materiaal is prachtig in alle eenvoud en zet een geweldig tijdsbeeld neer.

Zelfportret, 1989

Geen artikelen meer