Thatcham Research, een door Britse verzekeringsmaatschappijen in het leven geroepen automotive onderzoekscentrum, waarschuwt dat autofabrikanten voorzichtiger moeten omspringen met het woordje autonoom omdat het automobilisten een onterecht gevoel van veiligheid geeft.

 

Kinderschoenen

 

Volgens het invloedrijke onderzoekscentrum, met onder andere het enige crashtestcentrum in Engeland, staan de huidige rijassistentiesystemen nog in de kinderschoenen en zijn ze nog lang niet zo doortastend en competent als wordt gezegd. Vooral naamgeving, zoals autopilot en propilot, wil nog wel eens een rookgordijn optrekken waardoor rijders aannemen dat een systeem meer kan dan dat feitelijk mogelijk is, zo blijkt uit het persbericht.

 

foto: newspress.co.uk

Ver weg

 

Dit vertrouwen leidt volgens Thatcham tot een groei in de berichtgeving over ongevallen waarbij bestuurders te veel vertrouwden op technologie die nog altijd niet is gemaakt om de auto daadwerkelijk autonoom te laten rijden. “Wij zien nu voorbeelden in het echte leven van gevaarlijke situaties die ontstaan wanneer automobilisten verwachten dat hun auto helemaal zelf rijdt en functioneert. In het bijzonder in die gevallen waarbij de technologie steeds meer rijtaken overneemt en de chauffeur niet voldoende op de hoogte is van het feit dat het nog altijd noodzakelijk is dat hij of zij de controle terugpakt in problematische omstandigheden. Volledig autonome voertuigen die de rijtaken totaal overnemen zijn nog ver weg”, zegt Matthew Avery, hoofdonderzoeker bij Thatcham Research.

 

Alert

 

De onderzoekers vragen autofabrikanten dan ook om meer duidelijkheid in bijvoorbeeld naamgeving en de handleidingen. Aan de andere kant zien verzekeraars de toekomst wel zitten omdat volgens hen deze rijassistentiesystemen de rijveiligheid een enorme boost geven. Totdat het zover is, raden ze automobilisten aan om alert te blijven en altijd alles onder controle te houden. Want een ongeluk zit nog altijd in een klein hoekje, zoals onderstaande film van Thatcham Research laat zien.

 

 

Geen artikelen meer