Op en neer naar Italië met een Spanjaard. Met nadruk op het woordje ‘met’. Want de Seat Ateca is geen auto waarín je reist, maar eentje waarméé je reist. Samen.

Typisch wat?

 

De Seat Ateca Xcellence 1.4 EcoTSI automaat, waarmee we Toscane even aantikken, is typisch een, ja, wat eigenlijk? Stationwagon? Terreinwagen? SUV? SAV? Crossover? Zeg het maar. De eerste optische kennismaking met de Ateca tekent een compactere auto op je netvlies, eentje die van buiten een stuk compacter lijkt dan de werkelijkheid: de Seat slikt zonder pardon vier mensen (max. vijf, maar dan slikt het iets moeilijker) en een hoop bagage in. Waarbij die vier mensen aan boord, zelfs na bijna drieduizend kilometer, vol lof zijn over het comfort van de hun toegewezen zitplek.

Ook nog ECO

 

Net zoals de Ateca je misschien op het eerste oog op het verkeerde been zet wat betreft ruimte aan boord, zo lijkt ook de motorinhoud regelrecht op een teleurstelling af te koersen: 1,4 liter. En dan nog ECO ook. Als dat maar een Italiaanse berg opkomt. Echter, al ver voordat die Italiaanse bergen opdoemen, toont de ECO-wagen dat het met zijn klimvermogen wel snor zit. De manier waarop de Seat bij het opdraaien van de snelweg zijn ferme wil tot accelereren laat zien, maakt diepe indruk en schenkt vertrouwen dat het avontuur dat voor ons ligt meer dan goed gaat komen. Een duik in de bijgeleverde papieren maakt duidelijk dat het kleine ECO-blokje maar liefst 150 pk weet te genereren. Met daarbij nog een flink koppel van 200 Nm dat al vanaf 1.500 tpm aan de slag gaat. In net geen negen seconden wijst de naald al fier op de 100 km/u aangetikt. Een steile helling neemt hij later, bepakt en bezakt, zoals verwacht moeiteloos en zonder morren.

 

Pieper

 

Net zo opvallend als de motorische prestaties zijn de technische snufjes aan boord. Het zijn juist deze vindingen die de Ateca in de door ons gereden uitvoering zo’n enorm prettig gewaardeerde reisgezel maken. Hij piept al snel om duidelijk te maken dat inhalen geen goed idee is omdat er nog iets in je dode hoek hangt. Dreig je over de streep te gaan zonder richting aan te geven, dan voel je een klein rukje aan je stuur omdat de auto zich op dat moment zelf weer in het juiste spoor zet. Zeker tijdens een lange nachtelijke rit een welkome aanvulling. Moet het systeem naar eigen smaak te vaak ingrijpen, dan tovert het een kopje koffie-pictogram in beeld om duidelijk te maken dat het misschien tijd is voor een stop of een bestuurderswissel. Koffie komt vooralsnog niet uit het dashboard.

Tunnelelende

 

Om het zogenaamde Traffic Jam Assist eens goed aan de tand te voelen, zijn we speciaal voor deze reportage op een hele drukke dag teruggereden vanuit Toscane. Via Zwitserland. Juist ja, voor een fijn stukje onvervalste Gotthard-tunnelellende. Als journalist ga je tenslotte geen enkele uitdaging uit de weg. Twee uur filerijden, stilstaan en optrekken, het vraagt normaal gesproken heel wat van het onderstel van de bestuurder. Is de eerste winst in zo’n situatie een automaat (in dit geval een goddelijke, zijdezacht schakelende 7-traps DSG), de aanvulling met het Traffic Jam Assist is subliem. Een afstandsradar, die tijdens rijden op cruise control in de gaten houdt of je voorganger langzamer rijdt en vervolgens de eigen snelheid hierop aanpast, voert dit kunstje net zo gemakkelijk uit in bij het typische stilstaande en langzaam rijdende fileverkeer. Met daarbij nog een stuur dat de Seat automatisch binnen de lijnen houdt, hoef je eigenlijk niks meer zelf te doen. Nou ja, beetje opletten dan. Je verzekeraar is nog niet voorbereid op zinnen als ‘de auto lette even niet op’, dus blijf je zelf verantwoordelijk. Net zoals voor gereden snelheden want de verkeersbordenherkenning, dat het laatst gesignaleerde snelheidsbord in je display presenteert, is niet altijd even accuraat.

 

Wifi

 

Een perfect geluidssysteem waar ook de achterbankpopulatie draadloos op kan inhaken, maakt onderdeel uit van het multimediasysteem dat behalve met audio gezegend is met allerlei instelmogelijkheden voor auto en apparatuur, connectiviteitsmogelijkheden zoals een SOS-knop en wifi on board, een boordcomputer en een achteruitrijcamera. Als we dan toch moeten piepen over een misstandje, dan is het wel over de piepjes die het apparaat produceert zodra je tijdens een in gang gezette parkeermanoeuvre in aanraking dreigt te komen met iets dat schade zou kunnen aanrichten. Niet te harden en je hebt ook niet altijd een idee waar het euvel zich precies bevindt. Piepjes uit dus, goed naar het heldere LCD-scherm kijken en geen risico’s nemen. Werkt nog altijd het beste.

 

Volle tassen

 

Net zoals de parkeerassistent die helemaal zelfstandig zijn werk doet om de auto in een klein gaatje te parkeren. Zelfs in het immer drukke stadscentrum van welke Italiaanse stad dan ook, staat de Ateca in no-time strak geparkeerd. Hulde. Eenmaal uitgestapt volstaat een zwaai met je voet onder het achterspatbord om de achterklep te openen en te sluiten. Handig als je met volle tassen met souvenirs aan komt lopen.

Topsnelheid

 

Kortom, de Seat Ateca Xcellence 1.4 EcoTSI is een echte vriend op de weg, hoe lang en hoog die weg ook is. Een redelijk zuinige vriend zelfs, bijna een Hollandse Spanjaard: exact 3.443 km, gemiddeld verbruik 1 op 15,5. Het kan natuurlijk zuiniger (fabrieksopgave 1 op 18,5, CO2 125 gr/km), maar we hebben verzachtende omstandigheden: automaat, bijna maximaal beladen, bergen en, oh ja, Duitsland (twee keer zelfs). Hadden we al iets gezegd over topsnelheid? Die heeft ie namelijk: ruim 190 km/u.

Vrije tijd gezocht

 

De gereden Ateca is leverbaar vanaf € 36.550 euro. Met wat gadgets er bij, zoals in onze uitvoering, tikt de teller al snel door naar ruim 42 mille. Maar neem maar van ons aan: dan ben je echt helemaal bij de tijd en blijft er eigenlijk niks meer te wensen over. Nou ja, vrije tijd om lange reizen te maken.

 

Meer informatie op www.seat.nl

 

 

Geen artikelen meer