We geven eerlijk toe: we zijn niet altijd op pad met ’s werelds mooiste.  Maar voor een keer lacht het geluk ons toe, want we hebben een ‘mooiste van de wereld’ op de redactie gehad. De mooiste auto welteverstaan. Van 2018. De Range Rover Velar.

Zelfs slecht weer (typisch Brits) staat hem goed.

Diploma

 

De titel heeft ie al een tijdje op zak. Begin dit jaar gekregen van een jury tijdens de World Car Awards in New York. Officieel staat er ‘World Car Design of the Year’ op het diploma, maar dat is te omslachtig voor een rappe schoonheid als deze. We kunnen natuurlijk van alles uit het juryrapport lepelen, maar misschien is het interessanter om vast te stellen of we de Velar ook met zo’n titel zouden waarderen. Daar gaat ie.

 

Familietrekjes

 

Allereerst het algemene uiterlijk. De familietrekjes zijn duidelijk aanwezig en soms moet je even twee keer kijken of je niet te maken hebt met andere wonderschone product, de Evoque. Maar dat is alleen on the fly. Heb je iets meer tijd, zijn de verschillen duidelijk zichtbaar. Alleen al de lengtes liggen 45 centimeter uit elkaar en da’s best wel wat.

Prompt

 

Verder springen de unieke, verzonken handgrepen van de Velar in het oog. Ze komen prompt naar buiten als je wilt instappen, geactiveerd door de afstandsbediening of met een druk op de knop terwijl je de sleutel gewoon in je zak houdt. Wel zo stijlvol en perfect passend bij het futuristisch ogende model.

 

Pavlov

 

Dat futuristische zet zich door in het interieur. De middenconsole is een groot touchscreen waarmee alles te regelen is en wat zorgt voor een pavlovreactie in de vorm van watertanden. Hoe mooi wil je het hebben, inclusief– opnieuw – een verzonken centrale bedieningsknop, die zichzelf gracieus verheft om je de keuze te geven uit de beschikbare automaatstanden, inclusief sportstand. Zelfs op het stuur zitten touchscreens, voor de bediening van onder andere audio, telefoon en rijassistentiesystemen. Als dit de toekomst is, laat hem dan maar snel komen.

 

Vorstelijk

 

Dan liefst ook met de meegeleverde motor in onderhavige test: een tweeliter 180 pk-sterke common rail diesel. Misschien niet meer helemaal kies in deze antidieseltijden, maar rijden doet hij als de beste en nog redelijk zuinig ook, voor een mastodont van zo’n 1.800 kilogram: 0 naar 100 km/u in 8,9 seconden en elke 17 kilometer een literslokje diesel. Zeker geen slechte prestatie. Dit mede dankzij de extreem snel en soepel schakelende achttraps sequentiële automaat. Wat een vorstelijk apparaat is dat.

 

Watt?

 

Stoelen, ruimte aan boord, ruimte voor bagage, instelmogelijkheden, het is allemaal dik in orde. Zo zeer zelfs dat je eigenlijk baalt dat je op je bestemming bent aangekomen. Al ligt deze duizend kilometer van de startplaats verwijderd. Alles went: de soepele aandrijflijn, het zitcomfort, het bedieningsgemak en de absolute stilte aan boord – hooguit bruut doorbroken door het Meridian Surround Sound audiosysteem met 825 Watt, 16 luidsprekers en tweekanaals subwoofer. Daar moet je gewoon op volume een prettig stukje muziek doorheen jagen. Overigens kun je het wattage nog een beetje opschroeven: voor 2.500 euro extra wordt je SE verrijkt met 6 extra luidsprekers en kom je op een totaal uit van 1.600 Watt. Kan de rest van de A2 ook van jouw muziekkeuze genieten.

 

Houden

 

Dus ja, bij Hommeage snappen we dat de Velar is uitgeroepen tot ’s werelds mooiste. Van ons mag hij ‘m houden. Het is een van die auto’s die je na een weekje testen met pijn in je hart terugbrengt. Ook al omdat de meneer van de bank heel hard lachte op mijn vraag of er nog genoeg op mijn rekening stond. Tja.

 

LAND ROVER RANGE ROVER VELAR

D180 2.0 R-DYNAMIC SE

 

Vermogen:                                       180 pk/132 kW @4.000 tpm

Koppel:                                             430 Nm @1.500 tpm

Transmissie:                                     8-traps automaat

Topsnelheid:                                    209 km/u

Acceleratie 0-100 km/u:                8,9 seconden

Gemiddeld verbruik*:                    5,4 l/100 km

CO2-emissie*:                                 142 g/km / D-label

Vanafprijs testauto:                       € 86.600

Vanafprijs Velar:                             € 74.200

 

*fabrieksopgave

Meer info op de Land Rover-pagina’s van de Range Rover Velar.

 

 

 

 

Geen artikelen meer