De nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse, de vierde generatie sinds de introductie in 1997, spreekt iedereen aan die vroeger Donkey Kong of Mario Bros speelde in de amusementshal. Kan niet anders. De twee flinke, tabletachtige schermen op het dashboard hebben een hoog spelcomputergehalte. Modern, overzichtelijk en vooral heel praktisch.

Smaak

 

En grappig. Na het instappen, word je eerst aangeloerd door twee oplichtende koplampen van de A-Klasse, waarna de dashboardschermen tot leven komen: de digitale meters en wegenkaarten van het navigatiesysteem melden zich present op het scherm voor je neus, rechts ervan gebeurt hetzelfde met audio- of telefoonvoorzieningen. Of wat jij dan ook graag ziet bij het instappen, want je welkomstscherm is volledig op smaak instelbaar. Net zoals zoveel andere zaken in de nieuwe A.

Voorkeur? Keuze genoeg.

Verbeterd

 

Een nieuwe generatie betekent in autoland dat alles is doorgelicht en waar mogelijk verbeterd. Afmetingen groeien, materialen worden op een nog hoger plan getrokken, net zoals de functionaliteit. De ervaringen van rijders van de vorige generatie zijn geëvalueerd en waar mogelijk verbeterd. Zoals nu de andere achterlichten die deels met de achterklep mee omhoog gaan en zo een bredere doorgang naar de bagageruimte opleveren.

 

Messcherp

 

Vanzelfsprekend is het hele design aangepast aan de hedendaagse smaak en dat betekent vooral: strakker. De wat rondere accenten van het vorige model zijn nu messscherp. Ook in het interieur, met als hoogtepunt het computerschermdashboard, dat voor het eerst in autohistorie zonder ‘afdakje’ zijn werk doet. De schermen zijn zo helder, scherp en niet-reflecterend dat zelfs met glazen dak en een wild schijnende zon het licht geen vat krijgt op de schermen en alles ongelooflijk duidelijk zichtbaar blijft. Een 4K-tv kan er nog iets van leren.

 

Dakloos

 

Met dit nieuwe, dakloze dashboard zet Mercedes-Benz opnieuw een standaard, zoals ‘Das Haus’ al veel vaker deed. Bijvoorbeeld met zaken zoals ABS (antiblokkeersysteem, 1978), airbags (1981) en ESP (elektronische stabiliteitscontrole, 1995). Nu weer zo’n ‘hot’ dingetje: Augmented Reality (AR) navigatie. Door toevoeging van een camera achter de voorruit toont het navigatiebeeld op bijzondere plekken, zoals rotondes of die plaatsen waar je moet afslaan, live camerabeeld van de situatie, aangevuld met ‘zwevende’ straatnaambordjes, huisnummers of pijlen die exact aangeven waar je naartoe moet. Zeker in een stad met veel kleine zijweggetjes achter elkaar of huisnummers die niet leesbaar zijn, een ongekend waardevolle en veilige toevoeging.

 

S-Klasse

 

Niet alleen veilig. De rust die dit AR-systeem schept, is comfortverhogend. Die twee zaken, comfort en veiligheid, weet Mercedes-Benz in de nieuwe A-Klasse sowieso als geen ander te combineren. Het merk zet de toon, want de A kan beschikken over alle rijassistentiesystemen die in het vlaggenschip van Mercedes, de S-Klasse, debuteerde. Sterker nog: alle rondom kijkende camera’s en radars die autonoom rijden tot hoog niveau tillen, kunnen in de A op dit moment nog meer dan in de S. Zo waarschuwt het systeem in de jongste telg bijvoorbeeld voor fietsers die plots van links of rechts naderen en grijpt in als je als bestuurder niet snel genoeg reageert. En wil je uitstappen, maar komt er verkeer aan, dan loeien alle toeters en bellen om een ongeval te voorkomen. Het zijn slechts een paar voorbeeld van de kunsten van de nieuwe A.

Multi-, multi-, multifunctioneel stuur. De zwarte puntjes links en rechts zijn mini-touchpads.

MBUX

 

Meest bijzondere is misschien nog wel MBUX, Mercedes-Benz User Experience. Hiermee kun je op eenvoudige wijze heel veel zaken instellen, van de lay-out van snelheidsmeter tot kleur van de interieurverlichting (optie, 64 kleuren en combinaties). Dit kan bijvoorbeeld middels touchpads op middenconsole en stuurwiel, maar ook met je stem. Roep ‘Hé Mercedes’ en een vriendelijke stem vraagt je wat er moet gebeuren. Stoelverwarming aan? Andere kleur interieurverlichting? Temperatuur op 19 graden Celsius? Navigeren naar een bepaald adres of naar de dichtstbijzijnde kookwinkel? Mercedes lost het voor je op.

Rode accentverlichting. Een van de 64 beschikbare kleuren (optie).

Hip

 

Kortom: de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse zet in zijn segment nieuwe standaards. De auto is hip, modern en ondanks alle technologie aan boord heel eenvoudig en natuurlijk te bedienen, ook door digibeten. Over het rijden, daarover hebben we het later wel. Daarvoor heb ik nu te weinig kilometers gemaakt, maar de eerste indruk in de A200 is een meer dan prima indruk. De vanafprijs is vastgesteld op 36.724 euro voor de A200 (163 pk, handgeschakeld). Dan krijg je niet het getoonde dashboard, maar een iets eenvoudigere en kleinere uitvoering. Strak blijft het echter wel.

 

Meer info over de nieuwe A-Klasse vind je op www.mercedes-benz.nl

 

Geen artikelen meer