De Mazda MX-5 is een icoon. Punt. Uit. Sinds zijn aantreden in 1989 is de open tweezitter meer dan een miljoen keer verkocht en daarmee de meest succesvolle roadster ter wereld. Vorig jaar kreeg hij een broertje met stalen vouwdak: de RF. Behoudt deze het oer-gen?

File

 

Het voorjaarszonnetje is op dit moment nog instabiel. Van ineens een paar dagen hitte tot dagenlange buiigheid. Atmosferische omstandigheden die niet altijd even ideaal zijn in een cabrio. Tenzij je een Mazda MX-5 RF (Retractable Fastback) klaar hebt staan. In no-time, 13 seconden slechts, verwisselt hij zijn open karakter in een gesloten versie, zelfs met een snelheid tot 10 km/u. Handig wanneer je door een bui wordt verrast als je in de file staat.

 

Ultiem

 

 

Puristen zullen het bij de cabriokap houden. Toch is er veel voor de RF te zeggen, waarbij het elektrisch bedienbare, stalen dakje de grootste pre is. In de stoffen-kap-variant ben je misschien nog net iets meer één met je omgeving, toch hebben de mannen van Mazda er alles aan gedaan om je ook met de B-stijlen in verticale positie een ultiem roadster-gevoel te geven. Bijvoorbeeld door bij geopend dak ook het achterruitje te openen, zodat het lekker rondom je hoofd waait.

 

Glimlach

 

Maar of je nu de cabrio rijdt of de RF, een MX-5 is altijd de moeite van het rijden waard als je houdt van rijden met gevoel. Het apparaat bromt, het is krap, het is laag, maar oh boy wat een fun levert deze aan de weg klevende, sneller tweezitter. De roadster tovert altijd een glimlach rond je mond, nooit word je het gebrul zat. Sterker nog, je kunt er geen genoeg van krijgen. Bovendien snijdt de MX-5 door zijn lage positie en uitgekiende balans messcherp door bochten en het vraagt slechts een lichte beroering van het gaspedaal om de gespierd ogende sportwagen in vol galop te brengen.

 

Kamperen

 

De Mazda roept om kilometers. Rondje Europa, met slechts twee koffers (meer past er niet in). Van hotel naar hotel hoppen via de Passo dello Stelvio in de Italiaanse Alpen, de Grande Corniche tussen Nice en Menton in Zuid-Frankrijk, de eindeloze kleine Schotse bergweggetjes, je wilt niet meer ophouden. Verslavend is het. Al zou je budgettechnisch moeten kamperen, we hebben het er voor over.

 

Handbak

 

Maar dan wel met de door Hommeage gereden tweeliter-motor (160 pk/118 kW). Liever met de handgeschakelde zesbak, hoewel er niks te klagen valt over de snel en soepel reagerende 6-traps automaat in de testauto. Toch past een handbak beter bij zo’n auto: het maakt het plaatje compleet. Bovendien ligt de topsnelheid van de handbak 21 km/u hoger (215 km/u) en scheelt het in de gereden sportiefste uitvoering, de GT-M, 1.700 euro onder de streep. Voldoende voor een stuk of tien hotelovernachtingen. En wie weet hoeveel campingverblijven. Rijden maar!

 

 

Mazda MX-5 RF SKYACTIV-G 160 GT-M automaat

 

Vermogen:                                       160 pk/118 kW @6.000 tpm

Koppel:                                             200 Nm @4.600 tpm

Transmissie:                                     6-traps automaat

Topsnelheid:                                    194 km/u

Acceleratie 0-100 km/u: 8,5 seconden

Gemiddeld verbruik*:                    6,4 l/100 km

CO2-emissie*:                                 149 g/km

Vanafprijs geteste versie:             € 45.790

Vanafprijs MX-5 RF:                       € 35.690

Vanafprijs MX-5:                             € 31.990

 

*fabrieksopgave

 

 

 

 

Geen artikelen meer