Bij Jaguar denk je al snel aan notarissen en directeuren en dan vooral oud geld. Aan de langgerekte XJ’s waarin het achterin goed toeven was met sigaar. Of achter het stuur hoekig en zwaar de bocht om in een snelle XJS. Dat soort werk. Tijden veranderen echter en soms is dat mooi, zoals de E-Pace duidelijk maakt.

Slepen

 

De SUV is vrijwel niet aan te slepen. Elk zichzelf respecterend merk heeft minimaal een hoog op z’n poten staande versie in het programma, liefst meerdere. Zelfs in het topsegment, waar Range Rover heel lang zo’n beetje het alleenrecht had op luxe waarmee je ook in het terrein een goed figuur slaat. Dat wilden anderen ook wel en daarom hebben zelfs Porsche en Bentley zo’n apparaat op het menu staan en nu meldt nota bene Rolls-Royce zich met de Cullinan voor een stuk van de SUV-taart.

 

Welpje

 

Jaguar heeft maar liefst drie SUV-modellen, waaronder de elektrische I-Pace, de full-size F-Pace en de compacte E-Pace. Hommeage reed met deze ‘instap’ SUV van Jaguare. En dan weer niet met de instapper, maar met een niet-karig uitgerust ‘welpje’: de R-Dynamic D240 in op één na hoogste SE-uitvoering. Goed voor een kaptaalinjectie van 83.750 euro. Een flinke som geld, maar hé, je rijdt wel in een echt Jag. En dat mag best iets kosten.

 

Wonder

 

De verschillende afdelingen van het bedrijf geven daarnaast heel wat terug voor dat bedrag. Veiligheid, comfort, kracht, uitstraling, elke designer, techneut of inkoper die met dit project bezig is geweest, heeft blijkbaar opnieuw moeten leren rekenen. De E-Pace voelt en rijdt namelijk nog luxueuzer dan hij in werkelijkheid is. Het grootste wonder is daarom misschien nog wel dat het prijskaartje niet hoger is uitgevallen.

Transplantatie

 

Een ander wonder is dat de SUV echt rijdt zoals een auto van dit kaliber hoort te rijden. Zacht glijdend over de weg, strak genoeg om schommelend koetswerk te voorkomen en fatsoenlijk een bocht te nemen en bovendien niet bang voor losse ondergrond. Modder zelfs. Heuvel, bergen, gras, riviertjes. Whatever! Voor een merk dat eerder voornamelijk alleen sportwagens en langgerekte limousines maakte is dit natuurlijk absoluut een verdienste. Nou ja, met Land Rover als broedermerk in huis is een goede 4×4-transplantatie al snel geslaagd. Waarvan akte.

 

Slim

 

Je kunt de E-Pace vanzelfsprekend volledig volhangen met elektronische veiligheids- en comfortsnufjes. Maar dat is absoluut geen unicum meer. Zelfs de kleinste vierwielers zijn tegenwoordig slimmer dan de topmodellen van topmerken, begin deze eeuw. Elektronica is goedkoop, slim en klein en kan dus gemakkelijk worden ingebouwd om te voorkomen dat je een andere auto raakt of over de weg slingert. Of om tijdens het rijden op cruise controle de afstand tot en snelheid van je voorganger vast te houden. Om maar eens een paar zijstraten te benoemen.

Doorpezen

 

Ook de onderstelconfiguratie met keuze uit sportief of normaal rijden is niet wereldschokkend, maar voegt toch iets toe. Je rijdt tenslotte niet altijd om brandstof te besparen. Af en toe is even doorpezen lekker en dan is het mooi dat het onderstel dat kan bijhouden. De 240 pk-sterke diesel doet sowieso wel mee in deze situaties. Ook voor offroaders zijn er een paar programma’s voorhanden om het terreinrijden te vereenvoudigen, met als hoofdgast de vierwielaandrijving die zelf in de gaten houdt welk wiel de meeste grip heeft en het motorvermogen zo verdeeld dat dit overal de beste grip garandeert.

 

Zwemmen

 

Over elektronica gesproken: de E-PACE is leverbaar met Activity Key, een water- en schokbestendige polsband die is voorzien van een geïntegreerde RFDI-transponder. Wil je gaan rennen, hardlopen, zwemmen, de hond uitlaten of, of, of nog iets anders, dan kan de grote autosleutel in de auto blijven. Houdt de polsband tegen de bovenrand van de nummerplaatomlijsting op de achterklep om de sleutels die in de auto blijven te deactiveren en ‘off you go’. Mighty handy!

Vinken

 

Maar dan: alles wat in de prijslijst is aan te vinken of wat op de standaardlijst vermeld staat, is van ondergeschikt belang. Dit kan er nog zo mooi uitzien, zo vindingrijk zijn en zo’n laag prijskaartje hebben, als iemand de auto niet ziet zitten, maakt het allemaal niks meer uit. Feit is echter dat de Jaguar E-Pace ook zonder alle toeters en bellen een prachtige auto is. Voornaam en sportief. Zoals je van een Jag mag verwachten. Het leven aan boord is luxe, de ruimte ondanks de compacte afmetingen meer dan riant – ook achterin en wat bagageruimte betreft. Rijden is mede dankzij het sublieme onderstel, de lichte maar doeltreffende besturing, de stille en krachtige viercilinder turbodieselmotor en de negentraps automaat een heerlijk ontspannen bezigheid. Laat dat welpje maar brullen.

 

Jaguar E-Pace D240 R-Dynamic SE AWD

 

Vermogen:                                    240 pk/177 kW @4.000 tpm

Koppel:                                         500 Nm @1.500 tpm

Transmissie:                                  9-traps automaat

Topsnelheid:                                 224 km/u (begrensd)

Acceleratie 0-100 km/u:               7,4 seconden

Gemiddeld verbruik*:                   6,2 l/100 km

CO2-emissie*:                              162 g/km

Vanafprijs geteste versie:             € 83.750

Vanafprijs E-Pace (D150):             € 51.850

 

*fabrieksopgave, afhankelijk van

 

 

 

Geen artikelen meer