Een jong merk, opgericht in 2015, en toch een flinke ‘heritage’. Het luxemerk van Citroën heeft zichzelf door de naamkeuze immers schatplichtig gemaakt aan de oer-DS, de auto die bij zijn debuut in 1955 een schok teweeg bracht. Een behoorlijke opgave, maar de DS 7 Crossback neemt zijn taak als eerste echte opvolger heel serieus.

Aantrekkingskracht

 

De twee letters hebben onder autoliefhebbers een onweerstaanbare aantrekkingskracht. Ze refereren immers aan ‘de snoek’ of ‘het strijkijzer’, de langgerekte Citroën die de bezoekers van de Parijse Autosalon in 1955 in vervoering bracht. De naam is echter nog mooier als je hem in zuchtend Frans uitspreekt: ‘déesse’. Godin. En wat voor een: zelfs na ruim zestig jaar draaien hoofden om als de DS voorbij glijdt.

 

Heropgewekt

 

Als je deze naam gebruikt om een luxemerk in de wereld te zetten, dan kweek je heel wat verwachtingen. Gewoon wat extra luxe toevoegen aan het bestaande gamma, zoals tot nu toe gebeurde, en dit dan de toevoeging DS meegeven, bleek niet genoeg. Maar de toon was gezet, de interesse heropgewekt. Sinds 2015 is DS een zelfstandig merk en is de naam Citroën in deze chique familietak uit de analen verdwenen.

 

Potlood

 

De eerste generatie zelfstandige DS’en bleef eveneens beperkt tot chevron-loze Citroëns in luxeverpakking. Maar nu is het dan toch echt zover: de DS 7 Crossback, die net aan zijn Nederlandse avontuur is begonnen, is de eerste echte nieuwe-generatie-DS. De auto is vanaf een blanco stuk papier tot leven gekomen – waarbij de Nederlandse designchef Ivo Groen het potlood hanteerde. De auto is het vlaggenschip van de komende DS-lijn, de richtingwijzer, het orakel, de pater familias. Toekomstige modellen zullen naar zijn ‘aangezicht’ worden gevormd, maar wel met voor elk model heel eigen karaktertrekken. Een ding staat echter altijd voorop: het luxe-DNA moet altijd in elke vezel voel- en zichtbaar zijn.

 

Parijs

 

Met de DS 7 Crossback lijkt DS meteen geslaagd voor de zichzelf gestelde proeve van bekwaamheid. De eerlijkheid gebied te vertellen dat Hommeage niet in de instapversie heeft gereden. Wij werden in de watten gelegd met een van de duurste uitvoeringen, de DS 7 Blue HDI 180 automaat So Chic met DS-inspiration Opera. Dit laatste slaat op extra uitrusting, vernoemd naar verschillende Parijse wijken, die het luxeniveau naar een hoger niveau tilt, in dit geval zo’n beetje het hoogste. Inclusief nappaleer, massagestoelen, stoelventilatie en -verwarming en een chique analoog klokje dat wegduikt als de stopknop wordt ingedrukt. Al met al een auto die je bankrekening zo’n 63 mille kaler achterlaat. Shop je nog wat moderne zaken bij, zoals automatisch inparkeren, hulpjes die je helpen bij het tussen de lijnen blijven rijden, afstand houden of beter zien in het donker (night vision, geeft infraroodbeelden weer van bijvoorbeeld mensen en dieren die je in het donker zelf moeilijk ziet) en een prettig hifi-systeem, dan ga je al snel over de zeventigduizend euro.

 

Spenderen

 

Pièce de résistance: een analoog klokje dat zich verstopt bij stilstand.

Dit is natuurlijk veel geld, maar eerlijk is eerlijk, je ziet het er ook aan af. Het leer is gestikt met parelstiksel en bijvoorbeeld de knoppen in de middenconsole en de luchtroosters in het dashboard hebben een bijzondere vormgeving. Duidelijk geen dertien-in-een-dozijn-werk en dat geeft vast een goed gevoel als je dit geld er aan spendeert. Het wegdraaiende klokje is hierbij absoluut het pièce de résistance.

 

Reiswagen

 

Bijzonder vormgegeven knoppen. Zeker geen dertien-in-een-dozijn-werk.

Over het rijden kunnen we in deze kort zijn omdat de eerste kennismakingsrit dit ook was: in 30 km, deels achter een tractor op de dijk, is amper een oordeel te vormen. Wat wel lukte, is vaststellen dat de auto op kruissnelheid heel stil blijft (mede dankzij de geluidswerende, gelaagde zijruiten (weer 500 euro in de DS-kassa) en de automaat amper laat merken dat er geschakeld wordt. In combinatie met onder andere stoelmassage, adaptieve cruisecontrol (houdt snelheid van voorganger in de gaten en remt eventueel mee af) en rijbaanassitentie die de auto netjes op de weg houdt, lijkt de DS 7 een reiswagen waarmee lange afstanden rijden een peulenschil wordt. In een uitgebreidere test, die voor later dit jaar op de planning staat, komen we hier echter uitgebreid op terug.

 

Website

 

De DS 7 Crossback is te koop vanaf 43.190 euro. Voor dit geld krijg je een 130 pk diesel mee naar huis. Benzineprijzen beginnen bij 45.690 euro. Alle prijzen en uitvoeringen en uitgebreide technische details zijn te vinden op de DS 7-pagina van het merk.

Geen artikelen meer