Hoe bijzonder is het dat veel iconische naoorlogse automodellen ooit onderaan de prijslijst prijkten. Instappers om jan en alleman mobiel te krijgen. Eentje viert dit jaar zijn zestigste verjaardag: de R4.


Renault 4, Citroën 2CV, Fiat 500, Volkswagen Kever, Mini. Ze zagen allemaal vóór 1965 het levenslicht en hebben de mobiliteit van de mensheid een flinke boost gegeven. Omdat ze betaalbaar waren. En praktisch.


Hele gezinnen

Nu misschien onvoorstelbaar, maar vroeger pasten er hele gezinnen in die kleine gebakjes. Met z’n vijven of zessen in een Renault 4 of Volkwagen Kever – die extra luxe was dankzij zijn ‘kattenbak’. En net zo gemakkelijk maakten die grote families er lange ritten mee voor een vakantieverblijf in het buitenland. Als je de iconen nu ziet, beetje blik op wielen, geen airco of cruise control, dan mag je deze generatie autobezitters best uitroepen tot avonturiers.


Luxe tegenwicht

Terug naar de R4. Hij is ontwikkeld om vanaf 1961 tegenwicht te bieden aan de populaire 2CV. De lelijke eend was toen al 14 jaar oud. En net zoals die Citroën, moest ook het viertje bestand zijn tegen de slechte wegen van die tijd. Zeker in het Franse buitengebied was asfalt vaak nog ver te zoeken en liep de kortste weg soms over de akkers van de lokale ‘fermiers’. Goede maar (en daardoor vaak op asfalt) slappere vering was daarom een must. De geboorte van het Franse veercomfort.


Hatchback

Geen ondergrond was dus te gek voor deze knuffelbare Fransman. Bovendien kon zijn krachtigere motor meer aan dan de 2CV en bood hij hoger rijcomfort. En het was de eerste echte hatchback. Dankzij de forse achterklep.


Allemansvriend

De R4 is een echte allemansvriend geworden. Ruim acht miljoen exemplaren hebben de weg naar een eigenaar gevonden. Verdeeld over meer dan honderd landen. Je komt ze vandaag de dag nog in alle hoeken en gaten van de wereld tegen. In de meest uiteenlopende uitvoeringen. De carrosserie stond model voor een bestelwagen, de F4 Fourgonnette. Of de nog goedkopere R3. Deze miste het achterste zijruitje. Misschien heb je wel een ‘Plein Air’ gehad. Of een stoere Rodeo.


L’Atelier Renault

Om het succes te vieren, organiseert Renault een jaar lang allerlei evenementen. Vrijwel alles online, omdat het nu eenmaal niet anders kan in deze coronatijd. Mocht Parijs weer bereikbaar zijn, dan kun je je R4-hart ophalen in L’Atelier Renault, Avenue des Champs-Elysées 53.


Check socials

Voor nu: ben je Renault 4-fan en wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Hommeage. En abonneer je  op de social media-kanalen van Renault Nederland. Hier worden alle evenementen aangekondigd:

Twitter: https://twitter.com/Renault_nl

Facebook: https://www.facebook.com/RenaultNederland

Insta: https://www.instagram.com/renault_nl/

YouTube: https://www.youtube.com/user/RenaultNL

Mijn eigen Renault 4. Ooit. Helaas heeft gemorste remvloeistof de bodem opgevreten.
Foto Mark Litjens.
Persfoto van de Renault 4, modeljaar 1967. Foto Renault.
De basisversie. Met een zijruitje minder: de Renault 3.
Het werkpaard van de familie, de Fourgonnette. Foto Renault.
De stoere R4: de Rodeo. Foto Renault.
Cabrio to the max: de Pleine Aire. Foto Renault.
Mooie toekomst? In 2019 presenteerde Renault de 4L e-Plein Air Concept. Laat maar komen.
Foto Renault.
Geen artikelen meer