In de rubriek ‘ondernemer ondervraagd’ vertellen mensen over hun ervaringen als ‘ondernemer’ en over de weg naar dit ondernemerschap: gepland of toevallig zo gegroeid? Moeten vechten of je kansen gegrepen? Deze keer is Bas Huiskes (48), directeur/eigenaar van Autobedrijf Huiskes in Oss aan het woord.

 

Bas Huiskes. Foto Mark Litjens.

Technisch

 

“Ik geloof niet dat ik als kind al nadacht over het ondernemerschap. Ik ben altijd al heel goed geweest met mijn handen en bovendien technisch aangelegd. De keuze voor een technisch opleidingstraject lag voor mijn begeleiders daarom voor de hand: LTS, daarna middelbaar beroepsonderwijs en een opleiding tot onderhoudsmonteur in de autobranche. In 1989 begon mijn loopbaan, bij een autobedrijf waar ik twee jaar eerder stage liep als leerling-monteur.

 

Loondienst

 

“Maar deze keer niet al monteur, maar als magazijnmedewerker. Dat liep lekker, cijfers kregen een betekenis voor mij, maar later dat jaar werd ik opgeroepen voor militaire dienst. Tankchauffeur. Geweldige tijd, maar totaal iets anders. Na mijn diensttijd werd ik door een andere werkgever gevraagd als  balie-/receptiemedeweker, in combinatie met de magazijnfunctie. Later kreeg ik er de afhandeling van garantieclaims bij en in deze periode bespeurde ik voor het eerst dat ik een andere drive had dan mijn collega’s. Ik vulde mijn taken heel persoonlijk in, met  veel verantwoordelijkheid en veel aandacht voor de klant. Het voelde bijna alsof ik ondernemer in loondienst was.

 

Aanvoelen

 

“Het broeide, het liet mij niet meer los, dat gevoel. Ik wilde meer van de bedrijfsvoering weten en heb toen als 23-jarige werknemer mijn ondernemerspapieren gehaald. Dat was voor mij heel logisch: je gaat met klanten om en je bent commercieel bezig. Dan moeten de financiële gevolgen ook inzichtelijk gemaakt worden. Niet alleen een auto verkopen, maar ook aan de after sales werken. Alles doen om de klant tevreden te houden. Dat voelde goed. De studie voor de ondernemerspapieren en de vele trainingen via importeurs vond ik geweldig en ben doorgestroomd naar een middenmanagementopleiding. Ik had de behoefte om een autobedrijf van A tot Z te leren kennen en op managementvaardigheden alle competenties te beheersen. In die periode, begin deze eeuw, heb ik al eens tegen mijn vrouw gezegd: ‘wij gaan ooit een eigen bedrijf beginnen’. Ik voelde de drang aankomen.

 

Familieding

 

“Het is overigens een familieding, dat ondernemen. Niet bij mijn vader, die heeft er nooit iets mee gehad.Het heeft een generatie overgeslagen, maar in de familie komt het nog steeds vaak voor. Ooms en tantes met een slagerij, horeca, lampenzaak, autobedrijf, het voelde altijd al heel normaal om je eigen zaak te hebben. Ergens zit het gewoon in mijn genen.

 

Hard werken

 

“Ondertussen bleven mijn werkzaamheden in loondienst opnieuw niet onopgemerkt en groeide ik door van after sales manager naar sales manager. In 2004 kreeg ik de kans om de merken Kia en Mitsubishi nieuw leven in te blazen als vestigingsmanager in Arnhem. Vier jaar later werd ik benaderd met de vraag of ik interesse had om het merk Mitsubishi in Oss nieuw leven in te blazen. Het moment om voor mijzelf te beginnen, samen met 4 personeelsleden. Al mijn ervaring en kennis kregen voor mijn gevoel een plek. Het is hard werken, vraagt veel inzet, maar dat past bij mij. Ik kan niet stil zitten, ik wil mijzelf blijven activeren. In 2011 werd ik benaderd of ik ook Kia in de Osse markt wilde opzetten. Het komt allemaal samen in mijn leven als ondernemer. Het gaat mij in de eerste plaats niet om geld verdienen, maar om het feit dat ik nu echt mijn eigen koers kan uitzetten. Dat is voor mij altijd al heel belangrijk geweest. In loondienst al, maar nu helemaal gezien de financiële risico’s.

 

Verzuipen

 

“Elke dag biedt nieuwe mogelijkheden. De vraag is wat je er mee gaat doen. Bewegen of stil zitten? Mijn ervaring is dat activiteit wordt beloond. De beste plannen verzuipen omdat ze niet worden uitgevoerd. Waarbij vaak mijn gevoel een grote rol speelt. Beslissen vanuit pure overtuiging werkt. Een wijze tegelspreuk zegt: ‘Beter een manager die beslist, dan een perfectionist die de aansluiting mist’.

Tevreden

 

“Ik kan er slecht tegen als klanten niet tevreden zijn. Ik ben een mensenmens en steek veel tijd in de dialoog en ik controleer of de klanten ook echt tevreden zijn. Ook zorg ik er voor dat mijn personeel zich goed voelt, want ik ben er van overtuigd dat als je tevreden klanten wilt hebben, je primair moet zorgen dat je personeel tevreden is. Daar doe ik veel moeite voor. We zijn ondertussen gegroeid naar twintig medewerkers en die krijgen bijvoorbeeld wekelijks gratis fruit en een sport abonnement aangeboden.

 

Veerkrachtig

 

“Ondernemen heeft vanzelfsprekend mindere kanten. Ik moet mij af en toe terug kunnen trekken om mijn werk te doen. Dan kan ik niet door de showroom lopen, want ik kan het niet laten om met klanten te praten. Maar soms moeten er taken worden volbracht en sluit ik mijzelf op om mij te concentreren op mijn doelen. Mijn sterkte is hierbij meteen mijn zwakte. En je moet mentaal veerkrachtig zijn als ondernemer.Daarnaast moet je genuanceerd zijn in de manier hoe je tegen zaken aan kijkt. Tegenslagen komen altijd voor. In mijn ogen kenmerkt de goede ondernemer zich door ondanks alles wat tegen kan zitten toch vast te houden aan de uitgezette koers. Misschien kun je niet anders dan af en toe een beetje bijsturen onderweg, uiteraard aanpassen aan de behoefte in markt, maar hou geloof in je eigen koers. Dat maakt je sterk als ondernemer.”

 

Geen artikelen meer