Dik zeventig jaar geleden presenteerde Volkswagen de T1, een werkpaard op basis van een schets van de Nederlandse importeur van het merk, Ben Pon. Al meteen zagen gebruikers ‘camperkwaliteiten’ in het model en dertig jaar geleden kwam de eerste California uit, de versie met het opvallende klapdak.

 

Links de eerste California (T3), rechts de jongste variant (T6).

Kookstel

 

De ook als Transporter bekend staande Volkswagen is al vanaf het prille begin leverbaar als camper, in eerste instantie als bestelbus met een uitneembare ‘camping-box’ van Westfalia. Deze voegt onder andere een achterbank toe, een kastje boven de motor (achterin), een opbergplekje voor het kookstel (op benzine) en een slaapmogelijkheid.

 

Hippies

 

Door de jaren heen paste de Transporter zich aan aan de eisen van de tijd en gaf hij hele generaties de mogelijkheid om in alle vrijheid over de wereld te trekken. Vooral de Amerikaanse hippies in de jaren zestig wisten het busje op waarde in te schatten.

Klapdak

 

Vandaar ook dat een van de meest in het oog lopende innovaties, nu precies dertig jaar geleden geïntroduceerd, vernoemd is naar het epicentrum van hippieland: California. Transporters met deze toevoeging beschikken tot op de dag van vandaag over een uniek klapdak dat een slaapruimte creëert met een stahoogte van twee meter. Ook de huidige T6 is leverbaar met dit dak.

 

Cultstatus

 

De eerste California stamt dus uit 1988 en is gebouwd op basis van de T3, het model dat net zoals de T1 wordt aangedreven door een luchtgekoelde boxermotor die achterin ligt. De nieuwe klassieker is in totaal 22 duizend keer verkocht en bouwde de cultstatus verder uit.

De allereerste Volkswagen Transporter, de T1.

Die T1 was binnen een jaar al als camper beschikbaar.

 

 

 

 

Geen artikelen meer