In Tomorrow Never Dies moet de James Bond van dienst, Pierce Brosnan, even een paar zware jongens te slim af zijn. Hij klapt zijn mobieltje open, beweegt met zijn vinger over het scherm, waarna zijn BMW 750 iL start, een dotje traangas afgeeft, in zijn richting rijdt en een portierraam opent zodat Bond naar binnen kan springen en vervolgens vluchten. Toen sci-fi. Nu (bijna) werkelijkheid.

Traangas

 

Het woord ‘bijna’ hierboven staat er alleen omdat de door Hommeage gereden BMW 530d het nog even moet doen zonder traangasverstuiver, raketten en kraaienpootjeswerper. Verder is het ondertussen allemaal werkelijkheid geworden. Via de extrasized bijgeleverde contactsleutel – inclusief kleuren-lcd-display – kun je de BMW namelijk laten rijden terwijl je er zelf naast staat. Officieel om hem in een krap parkeervak of dito garage te manoeuvreren, maar eventueel ook om gangsters te ontwijken.

 

Q

 

Het is niet het enige waardoor je je een soort van James Bond waant in deze rijk uitgeruste 530d. Is het buiten donker en mistig, of donker op een onverlichte weg, dan laat Night Vision je via een lcd-scherm in zwart-wit ver voor je uit kijken, zelfs dwars door de mist. En staat er een persoon of dier in het donker naast de weg, dan licht deze op je scherm geelkleurig op. Steekt een van beiden plotseling over, dan remt de auto (tot 60 km/u) vanzelf als de rijder niet snel genoeg reageert. Q had het kunnen bedenken.

 

Ingehaald

 

De toekomst van het (film)verleden is ingehaald, zo blijkt. Tomorrow Never Dies werd tenslotte al in 1997 uitgebracht. Dat geldt waarschijnlijk voor nog veel meer functionaliteiten, systemen en technologieën die in oude films als sci-fi golden maar die nu doodnormaal op de optielijst van menig auto staan.

 

Waslijst

 

Zoals de 530d-waslijst. Onze Hommeage-uitvoering schittert in moderne technologie. Naast de al genoemde faciliteiten beschikt de auto over een zeer uitgebreid pallet aan opties: grootlicht dat zelfstandig dimt als er zich een tegenligger meldt, een head-up display dat gegevens zoals snelheid en navigatie in de voorruit projecteert, camera’s die in de gaten houden of je wel netjes tussen de lijntjes blijft rijden, een stuurinstallatie die bijstuurt als je dit laatste niet doet (autonoom rijden is immers niet meer zo heel ver weg), cruise control die zichzelf aan het voorgaande verkeer aanpast, M sportpakket, M accessoires en ga zo nog maar even door.

 

Huiskamer

 

Samen met een interieur dat in verschillende led-kleurtjes is uit te lichten, stoelen met massage-, verwarmings- en ventilatiefunctie, een state-of-the-art Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound Systeem, entertainment voor de achterbankbewoners en Wifi, staat er een auto waar je eigenlijk niet meer uit hoeft. De gemiddelde huiskamer heeft minder luxe te bieden. Dit alles heeft wel zijn weerslag op het prijskaartje. Door alle opties – de lijst telt er in totaal 88, deels zonder meerprijs –  groeit de vanafprijs in rap tempo van 74 mille naar 121 duizend euro.

Uitgespeeld

 

Als je bent uitgespeeld met alle knopjes en schermpjes, dan rest het rijden. Zeiden we al dat je eigenlijk niet meer uit hoeft te stappen dankzij alle voorzieningen, als je het spul in gang zet, wíl je niet meer uitstappen. Al na een paar kilometer voel je dat zelfs een retourtje Verweggiestan een fluitje van een cent is en – vooral – een geweldige belevenis. De 265 pk aan vermogen en het koppel van 620 Nm lanceren je indien gewenst – door de sport-modus te selecteren – maar willen je net zo gemakkelijk beheerst en vooral extreem stil van A naar Verweggiestan vervoeren in eco-modus, daarbij het gemiddelde verbruik enigszins in de gaten houdend. Een verbruik dat volgens de fabrikant uitkomt op 1 op 22,2. In praktijk blijkt dit iets minder zuinig uit te vallen, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat we de Sport-modus tot voorkeursmodus hebben gemaakt. Persoonlijke instellingen programmeren. Ook zoiets moois.

 

Overdrachtelijk

 

Hoe dan ook: de BMW 530d met naadloos schakelende achttraps automaat rijdt niet alleen sportief of comfortabel, afhankelijk van je eigen gemoed, hij verwent je. De stilte aan boord, de veiligheid die al dan niet actief meewerkt, het comfort in overtreffende trap, de 530d weet elke inzittende, of deze nu achter het stuur zit of niet, te vervoeren. Zowel in letterlijke als overdrachtelijke zin. Wees dus gewaarschuwd: bevalt de auto je op de gebieden merk, model en design en past hij binnen je budget, dan ben je op voorhand verkocht. Dus eerst centen tellen, daarna pas een proefrit aanvragen.

 

Filmpje

 

Of kijk eerst even voorzichtig naar ons filmpje:

BMW 530d

 

Vermogen:                                       265 pk/195 kW @4.000 tpm

Koppel:                                              620 Nm @2.000-2.500 tpm

Transmissie:                                     8-traps automaat

Topsnelheid:                                    250 km/u (begrensd)

Acceleratie 0-100 km/u:                  5,7 seconden

Gemiddeld verbruik*:                    4,5 l/100 km

CO2-emissie*:                                 118 g/km

Vanafprijs:                                        € 74.101

 

*fabrieksopgave, afhankelijk van

 

Geen artikelen meer