Entrepreneur Yossi Eliyahoo, oprichter & mede-eigenaar van THE ENTOURAGE GROUP, debuteerde in Nederland in 2008 met MOMO Restaurant, Bar & Lounge. Een debuut dat high-end Asian cuisine aan Nederland introduceerde en daarmee de lat in de Nederlandse hospitality industrie nog hoger wist te leggen. De start van MOMO 10 jaar geleden, is het ook de start van THE ENTOURAGE GROUP geweest. Sinds de opening van MOMO zijn er nog 14 andere restaurants en locaties geopend verspreid over Amsterdam, Ibiza, München en Hamburg. We spreken hem in Momo, een paar dagen na de grootse viering van het 10-jarig bestaan.

Photo credits: The Entourage Group

‘’Amsterdam was perfect om te starten. Het was de atmosfeer, de grachten, cultuur en de geschiedenis van Amsterdam die ons verliefd lieten worden op de stad. Ik bestudeerde de stad, haar mensen en hun behoeftes en vond dat Amsterdam klaar was voor high-end hospitality. Dat is hoe MOMO is ontstaan. Ik vind het geweldig om een concept tot in het kleinste detail door te ontwikkelen. Ieder aspect moet dezelfde boodschap vertellen. 

Met MOMO creëerden we een menu van subtiele Aziatische smaken met elegante invloeden uit de Westerse keuken. Verschillende smaken en texturen ontmoeten elkaar in kleurrijke en lichte gerechten. De signature dishes als kabeljauw met pittige miso en de ‘MOMO roll’ met tonijn, zalm, zeebaars, avocado en dragon miso brengen subtiele smaken samen tot grootse gerechten.”

In MOMO ondertekende Eliyahoo voor het eerst een van zijn restaurants met de kenmerkende 360-graden bar. Prijswinnende bartenders mixen hier al 10 jaar klassieke en creatieve cocktails die ieder een eigen verhaal vertellen. Het wisselende cocktailmenu verrast onophoudelijk met nieuwe creaties. Samen met het interieurdesign van BARANOWITZ + KRONENBERG vormt het MOMO; een tijdloze plek van klasse en stijl voor de internationale metropolieten. Nooit stond MOMO stil in een oneindig proces van verfijning en verbetering. De basis van kwaliteit en creativiteit bleef altijd hetzelfde. Vanuit die essentie ontstonden nieuwe toevoegingen die de ‘MOMO experience’ compleet maken.

Photo credits: Robert Mosterd

Hoe hebben de eigenaren van Park Hotel je gevonden?
“Liran en ik hebben elkaar ontmoet in Londen, wederzijdse vrienden hebben ons geïntroduceerd, het klikte erg goed en vandaag zijn we beste vrienden. Liran nodigde me uit om het Park-hotel in Amsterdam te zien. Ik hield van Amsterdam van vroeger en ik zag een enorm potentieel in de locatie. Vanaf hier zijn we met de onderneming begonnen. Liran Wizman (eigenaar van EHPC en partner van THE ENTOURAGE GROUP, die later mijn beste vriend werd).” 

Je begon je carrière in Tel Aviv en Londen. Kun je iets vertellen over deze geschiedenis, de plaatsen waar je hebt gewerkt en je belangrijkste lessen die je hebt geleerd?
“Ik kom oorspronkelijk uit Tel Aviv. Ik werk hier van jongs af aan in de horeca en heb daarna zelfs nog in new York gewoond. Daar werkte ik als jonge general manager in een high-end Italiaans restaurant, alsof ik een theater regisseerde. Het was de buzz, de actie, de diversiteit aan mensen, waardoor ik voor dit vak viel. ‘

Na mijn middelbare school verhuisde ik naar New York, en daarna terug naar Tel Aviv om de meest succesvolle restaurants in de stad te runnen. Hierna ben ik naar Londen verhuisd om nieuwe concept-restaurants te ontwikkelen in grote steden door heel het Verenigd Koninkrijk. Daarna, na verscheidene jaren succesvolle restaurants in Tel Aviv te hebben gerund, begon ik mijn eigen Italiaanse koffiebars toen ik 23 jaar oud was.

De grootste les die ik heb geleerd: er zijn geen shortcuts, do it 100% or just don’t do it.”

Waren er grote verschillen tussen in dienst zijn of het eigen baas zijn? En wat waren de eerste lessen die je op de harde manier leerde?
“Verantwoordelijkheid voor financiën, personeel – het is echt pijnlijk om fouten te maken, je moet de juiste beslissing nemen of het kost je veel negatieve energie. Je moet altijd leren van je fouten om succesvol te worden als ondernemer.”

Photo credits: Robert Mosterd

We zien de ‘eiland-bar’ als een terugkerende eyecatcher in veel van uw plaatsen. Hoe is dit een van de handtekeningen in het ontwerp geworden?
“De bar is altijd het ontmoetingspunt, het is de show, het entertainment en het brengt allerlei verschillende mensen bij elkaar. In een restaurant zijn het de meest sexy plekken om te socializen en daarom maakt het deel uit van het Entourage-ontwerp. We willen altijd de ervaring met de klanten delen, waarmee we onszelf en wat we doen (kitchen & bar) voor 100% blootstellen, het geeft je het gevoel alsof je thuis bent bij The Entourage Group. We hebben geen geheimen en je ziet hoe alles vers wordt bereid.”

Je slaagde erin Momo in het centrum van een specifieke doelgroep te plaatsen en wist hun aandacht continu te houden. Wat is de sleutel tot dit succes geweest?
“MOMO is zeer innovatief, maar toch altijd consistent! De sleutel tot succes zijn de producten van hoogwaardige kwaliteit, de service en innovatie van nieuwe gerechten & cocktails die altijd voorop staan. We houden het ook up-to-date en puur. We hebben geluk met een ongelooflijk loyaal en bekwaam internationaal team dat hier werkt en met de waardevolle mond-tot-mond reclame van onze nationale en internationale gasten. We vonden de meest ambitieuze mensen die hier graag willen werken en getraind willen worden door onze ervaren senior managers.”

Je tweede zaak was The Butcher cocktailbar, met een kleine hamburgertent aan de voorkant. Dit was meer een façade voor het spreekwoordelijke achter zich. Nu, een paar jaar later, is The Butcher als een burgerbar een concept met nu vier locaties in Nederland en twee in Berlijn en Ibiza. Wat zijn je ambities met dit concept? En zal er een ander restaurant annex spreken-gemakkelijk in een andere stad zijn?
“Ik voelde aan dat dit iets was wat er nog miste in de stad. Toen we The Butcher openden, met het een van de eerste speak-easy’s van Amsterdam, en niemand geloofde erin. Zo’n klein burgertentje op de Albert Cuyp? Iedereen lachte ons uit. Maar ik geloofde erin en ging er blind voor.”

The BUTCHER kun je nu met zes vestigingen vinden in Amsterdam, Berlijn en Ibiza, maar daar moeten nog veel meer bij gaan komen. In de toekomst moeten er liefst 80 vestigingen geopend worden verpreid over de tofste steden van de wereld. Om die groei snel te kunnen realiseren, starten wij met THE BUTCHER een franchiseregeling. Het is de bedoeling om partners te vinden die minimaal 5 tot 10 Butchers willen openen in nieuwe landen zoals Dubai. Wij werken samen met deze franchise partners om zo de kwaliteit en service te kunnen blijven waarborgen en zelf de betrokkenheid met de nieuwe venue’s niet te verliezen. Of daar een gepaste nieuwe speak easy locatie voor zou kunnen dienen moeten we nog maar zien ;)”.

 Met je andere concepten ga je internationaal, wat zijn je ambities met merken als Izakaya en Mr Porter?
“Hamburg, Ibiza, München – 4 steden nu met IZAKAYA Aziatische keuken & bar Milaan staat op de kaart voor 2020 met THE DUCHESS en begin volgend jaar MR PORTER in Barcelona. We zijn zeer ambitieus!”

Photo credits: The Entourage Group

Werk je ook aan nieuwe concepten?
“Toni Loco hebben wij onlangs geïntroduceerd in Amsterdam, new projects zitten in de pijplijn en snel horen jullie hier meer van…”

Wat is nu het belangrijkste onderdeel van je ‘werk’ – met alleen Momo moet het heel duidelijk zijn geweest, maar met zoveel verschillende concepten in verschillende landen moet dit behoorlijk dramatisch zijn verschoven.
“Operationeel is Stephanie Pearson als CEO overal bij betrokken, ik heb geleerd om dit los te laten en te kunnen vertrouwen op mijn personeel en managers. Op creatief vlak ben ik bezig om verder nieuwe concepten te bedenken, het uitrollen van nieuwe restaurants, het interieurdesign, de menu’s etc etc. Voor mij is een werkweek vooral creatief. Operationeel hebben we een geweldig team in al onze restaurants dat geleid wordt door Stephanie Pearson”

Waar houd je van om te genieten van een maaltijd of een drankje als je niet op je werk bent?
“Omdat ik al veel op reis ben en uit eten ga met veel mensen om mij heen is koken mijn therapie geworden en is dit is mijn passie. Het voelt als geschikte tijd om te relaxen en quality time door te brengen met mijn meest dierbare vrienden, gezin en familie. Ik hou ervan om thuis zelf te koken of voor en met de familie, of groep vrienden.”

Waar vind je je inspiratie?
“Waar de inspiratie vandaan komt? Overal, ik ben een spons. Van onze vele reizen naar Costa Rica bijvoorbeeld, tot klassieke gangster films met Al Pacino, mode en andere horecagelegenheden van over de hele wereld. Voor elke nieuwe zaak werken we met een andere ontwerper, maar wij zijn bij elk detail betrokken – van het tafelblad tot de eetstokjes. Its all about the detail.”

Hoe houd je een evenwichtig leven wanneer je zoveel reist en altijd op plaatsen bent met een overdaad aan eten en drinken?
“Het is een grote uitdaging maar je moet altijd balans vinden in wat je doet. Het leven draait altijd om balans, er zijn momenten dat je meer aan je werk besteedt en soms besteed je meer aan familie / vrienden / werk / ontspanning en huwelijk.”

Stephanie en Yossi door Martin van Os

Geen artikelen meer