Een foto zien van een nieuwe auto is één ding. Er even aan voelen, het interieur ruiken, luisteren naar de sound en de stoelen testen, is weer iets heel anders. Zoals nu. Rijden was er niet bij, maar zo dicht bij een nieuw TVR-leven zit je niet snel. Behalve als je Hommeage.nl heet.

Spiksplinternieuwe TVR Griffith bij Louwman Exclusive

Louwman Exclusive

 

De meest opvallende showroom van Nederland, die van Louwman Exclusive in de geluidswal langs de A2 bij Utrecht, staat vol met Bentley’s, McLarens, Maserati’s, Lexussen, Rolls-Roycen en Lambo’s. En tijdelijk een bloedrode (en dito mooie) TVR. Een Griffith, om precies te zijn. Na een zeer ruim decennium van afwezigheid gaat het oer-Britse merk de concurrentiestrijd in de sportwagenafdeling van autoland weer aan. Brexit of geen Brexit. Whatever. Brits stoïcijns begint de sportwagen zijn leven en in Utrecht mag Hommeage als een van de eersten in ons land even voelen, ruiken en luisteren.

 

Dik 500 pk

 

Luisteren naar het geluid dat dik 500 pk maakt wanneer via het gaspedaal de kleppen worden gelicht van een vijfliter V8 Cosworth-motor. Indrukwekkend, vooral omdat het zo lekker echoot in de showroom. En voor zo’n oorstreling nemen we een lekkere peut uitlaatgas graag even voor lief.

 

Rails

 

De ‘oude’ Griffith is in 2002 met pensioen gegaan. De laatste TVR überhaupt, de T 350, in 2006. Sinds die tijd hangt het roemruchte merk aan de wilgen. Zelfs een reddingsoperatie door een rijke Rus, Nikolai Smolenski, bankierszoon van beroep, mocht niet baten. Totdat videospellenmiljardair en Brit pur sang (excusez les mots) Les Edgar met wat rijke vrinden in beeld kwam en Smolenski van zijn zware taak onthief. Omdat Edgar TVR wél op de spreekwoordelijke rails wilde zetten, vroeg hij niemand minder dan Gordon Murray – onder andere designer van menig Formule 1-auto én de superexclusieve McLaren F1 – om DNA van de oude Griffith te schrapen en op basis daarvan een nieuwe te tekenen.

Oprit

 

Het resultaat daarvan reist nu al een jaar door Europa, maar staat nu toch echt op de nominatie om gebouwd te worden. Zo’n vijfhonderd zijn er op voorhand verkocht en de eerste kopers mogen naar alle waarschijnlijkheid eind dit jaar hun vierwieler op de oprit verwachten. En dat is nog al een dingetje. Het enige exemplaar dat er nu is, deed even Louwman Exclusive aan voor een korte look and feel.

 

Petrolheads

 

Dat de Griffith lekker rijdt, moeten we nog maar even geloven. Hoewel de specs al meer dan duidelijk duiden op een echte rijdersauto: laag gewicht, perfecte 50-50-gewichtsverdeling, torsiestijfheid hors categorie, achterwielaandrijving, top van meer dan 320 km/u, 0 naar 96,54 km/u (60 mph) in minder dan vier seconden en natuurlijk de Cosworth 5.0 V8 die het liefst 98 RON drinkt. Kortom, voor de petrolheads interessante zaken.

 

Bochten

 

Het interieur is iets meer op comfort gebaseerd door het gebruik van luxe materialen. Toch verraden de wat stevigere stoelen en de op de bestuurder gerichte cockpit – met fraaie vormgeving – een sportief accent. Maar niks om je zorgen om te maken, lekker reizen lijkt goed te doen. Ook al vanwege de bagageruimte. Daar passen best twee hele dikke koffers in. Nu nog een paar mooie hotels reserveren in de Alpen. Of iets dergelijks met veel bochten.

Heritage

 

We wachten maar op de uitnodiging van Louwman Exclusive om met de Griffith te rijden. Dan kunnen we het plaatje compleet maken. Tot die tijd stellen we dat TVR weer een zeer veelbelovend teken van leven heeft vertoond. Op uiterlijk en eerste ervaring afgaand, zal de Griffith zeker een plekje op de weg weten te veroveren. Alleen al vanwege zijn Britse heritage. En omdat hij pas volgend jaar in ons land wordt verwacht, kun je nog even doorsparen. Zoals de vlag er nu bij hangt, gaat de auto 225.000 euro kosten. Misschien dat Brexit-perikelen de prijs iets opdrijven, maar vooralsnog ziet de importeur nog geen zwarte wolken.

Geen artikelen meer