Twee dingen die totaal niks met elkaar te maken lijken te hebben, zijn toch onlosmakelijk met elkaar verbonden. A. moderne auto’s tjokvol assistentiesystemen en B. vorst. A en B samen betekent maar een ding: krabben. Goed krabben.

 

Vorst

 

De komende dagen blijft het volgens de weerexperts nog wel even vriezen in de ochtend. Sneeuw is nog niet voorspeld, maar dat is dan ook het enige goede nieuws. De kans dat je autoruiten de komende ochtend potdicht zitten, is groot. Dat vraagt wat krabwerk.

Zo’n uitzicht uit je raam? Krabben maar.
Foto: Joseph Pearson / Unsplash

Autonoom

 

De meeste systemen die verkrijgbaar zijn in een nieuwe auto, brengen ons meer en meer richting autonoom rijden. Het moment dat je straks met je krantje en croissantje gewoon achter het stuur kunt gaan zitten, komt steeds dichterbij. Het zijn eerder juridische en logistieke vraagstukken die de boot afhouden, dan technische. Radar, camera’s, (ultrasonische) sensoren, het kan (deels) al aanwezig zijn in de moderne auto.

 

Afstand

 

Al die systemen zorgen er voor dat, afhankelijk van wat er op je optielijst staat, je een stuk relaxter kunt rijden. Je auto kan dan automatisch voldoende afstand houden tot je voorganger, afremmen en weer optrekken waar nodig, noodrem inzetten bij dreigend ongeval, tussen de lijnen blijven rijden en indien nodig bijsturen etc.

 

Opschorten

 

Volstrekt handig dus, maar het vraagt wel iets in wintertijd: de sensoren, radar en camera’s moeten niet teveel worden gehinderd. Is dat wel het geval, melden ze zich vanzelf wel en schorten ze hun diensten op. Maar dan schiet je je doel voorbij (figuurlijk hopelijk), want je wil natuurlijk gebruik maken van datgene waarvoor je hebt betaald.

 

Afstand houden. Handig hulpje is dan altijd welkom.
Foto: Remi Jacquaint / Unsplash

Vrij zicht

 

Daarom: heeft het gevroren, krab dan in elk geval je ruiten ijsvrij. Helemaal. Dat moet sowieso al voor je eigen veiligheid en die van je medeweggebruikers, maar al helemaal om de volle kracht van je rijassistentiesystemen te ervaren. Zeker camera’s die achter de voorruit zijn bevestigd – ter hoogte van de binnenspiegel – hebben vrij zicht nodig. Sensoren en radar kunnen vaak wel een laagje ijs handelen, maar wordt het een dikke (sneeuw)laag, dan is actie vereist.

 

Vierhonderd euro

 

Nu is veiligheid al een heel belangrijk gegeven om goed te krabben op ijsrijke dagen, ook al heb je geen nieuwerwetse systemen aan boord, toch is er nog een reden: word je aangehouden met niet goed gekrabde ruiten, dan kun je rekenen op een boete van tweehonderd euro, oplopend tot bijna vierhonderd als je tevens de buitenspiegels bent ‘vergeten’.  Tel uit je winst. Iets vroeger opstaan is dan eigenlijk zo terugverdiend.

 

Geen artikelen meer