Of Sinterklaas populairder is dan de Kerstman, dat is niet zomaar vast te stellen. De kinderliefde voor de goedheiligman gaat ver, waar de liefde voor Santa Claus toch meer een Amerikaanse aangelegenheid is. Wat echter wel meetbaar is, is het uitgavenpatroon. En daar wint Santa.

 

Foto: Jakob Owens / Unsplash

Verbastering

 

Of Santa Clause nu een verbastering is van Sinterklaas en misschien zijn oorsprong wel vindt in de Nederlandse Nieuw-Amsterdam-jaren, voordat het dorpje werd omgedoopt in New York, de echte waarheid rond de treffende gelijkenis van de twee goedgeefse mannen zullen we nooit meer achterhalen.

 

Geld tellen

 

Wat we wel kunnen achterhalen is welk feest het meest populair is. Door het geld te tellen dat we met z’n allen besteden aan beide gelegenheden. Veel Nederlanders maken immers de keuze tussen of Sinterklaas of kerst als het gaat om elkaar cadeaus toespelen. Waar het eerste feest de voorkeur krijgt van gezinnen met jonge kinderen en kerst meer iets is voor gevorderde cadeaugevers en -ontvangers. Hoewel: vlak de gedichtenfans niet uit die ongeacht hun leeftijd voor Sinterklaas blijven kiezen.

 

Kerst wint

 

Toch laat de optelsom van uitgaven in het bedrijfsleven duidelijk zien dat de Kerstman aan het winnen is. Craditcard-bedrijf ICS (International Card Services) berekende dat bijna de helft van de mensen al aan het shoppen is geslagen op dit moment en 76 procent van hen is on the move voor kerstcadeaus, 61 procent voor de kerst.

 

Foto: Andrew Neel / Unsplash

137 procent

 

Hohohohoho. Wat klopt hier niet?  76 + 61 procent maakt 137 procent en dat is zelfs voor frauduleuze boekhoers een brug te ver. Of toch niet, ICS? Nou nee, want 37 procent geeft beide feestdagen cadeaus weg. Problem solved.

 

Winkelen populairst

 

Nog een hart onder de riem voor de winkeliers van Nederland: slechts 8 procent van de mensen koopt alle cadeaus online. Maar liefst 42 procent zegt alles in de winkel te kopen (’gezellig’) en bijna de helft van de pakjespieten en – elfjes houdt er een hybride inkoopnorm op na. En om de verspreider van dit onderzoek op weg te helpen: tien procent van de cadeaus wordt afgerekend met een creditcard.

Geen artikelen meer