De Volvo XC60 is typisch zo’n auto die meteen op het netvlies blijft plakken als je hem voorbij ziet zeilen. Oogt compact, maar is in wezen best groot. Oogt ontspannen, maar is dit in de R-Design versie met T8 Twin Engine allesbehalve, zo ontdekte Hommeage tijdens een kennismakingstest.

Waarde

 

De XC60 is sinds zijn aantreden in 2008 een vaste waarde in het Volvo-pallet. In het eerste volle jaar ging de SUV al meteen zo’n tweeduizend keer langs de kassa, waarna een kleine dip volgde na de modelwisseling in 2013. Tel daar de toen heersende crisis ook maar even bij. De jongste versie profiteert van de bestaande hoogconjunctuur en dat is meteen weer te merken in de verkoopaantallen die de tweeduizend-eenheden-grens overschrijden. Dit jaar gaan de Zweden er mogelijk nog overheen, omdat de teller nu al op bijna 1.500 staat en het jaar nog lang niet ten einde is. Mogelijk dat de spiksplinternieuwe en nu al razend populaire XC40 wat roet in het eten gaat gooien, maar zoals gezegd heeft de XC60 zijn eigen vaste waarde.

 

Echoachtig

 

Die vaste waarde zit ‘m misschien wel in het bijzondere design van de auto. Zijn lengte van 468 cm, breedte van 190 cm en hoogte van 166 cm laten duidelijk zien dat het geen kleine auto is. Toch oogt de Zweed allesbehalve groot. Het hele design is gericht op elegantie en daar past tenslotte geen plompe auto bij. Voordeel is dat je in het interieur alle ruimte van de wereld hebt, ook als je die wereld wilt gaan verkennen: de bagageruimte is echoachtig van afmeting, met een inhoud van minimaal 505 en maximaal 1.432 liter.

Mastodont

 

En dan is de onderhavige testauto ook nog eens aardiger voor het milieu dan je zou mogen verwachten van een net iets meer dan tweeduizend kilogram wegende mastodont. Het Twin Engine in de naamgeving slaat namelijk op zijn hybride karakter. Het is een plug-in SUV en wanneer je hem gedisciplineerd elke stop oplaadt, dan rij je telkens de eerste 40 kilometer (ca.) zonder brandstofverbruik. Met andere woorden: de meeste woon-werkverkeerrijders kunnen het heel lang zonder tankstationbezoek stellen. Immers de gemiddelde woon-werkafstand blijft beneden de 35 km. Tel uit je winst. Volgens de fabrikant komt het gemiddelde verbruik bij normaal rijgedrag daarom uit op 1 op 45.

 

Onderuit

 

Maaaaarrrrr, je hebt wel 407 pk ter beschikking (optelsom van elektromotor en viercilinder benzinemotor) en een scherp rijdende, weinig waggel vertonende (mede dankzij de optionele luchtvering à 2.060 euro) reismobiel ter beschikking die de 0 naar 100 km/u in 5,3 seconden aflegt en doorpakt tot zijn top van circa 230 km/u. Dat houdt in dat je hem af en toe best wel even in de sportstand wil zetten. Daar vraagt hij om, kan hij ook aan. Het haalt het gemiddelde verbruikscijfer onderuit maar of dat in verhouding staat tot je rijplezier, dat is aan jou.

Afscheid

 

De afmeting van de auto in combinatie met de hoge mate aan luxe en comfort, maken de XC60 misschien minder geschikt als boodschappenauto, maar des te meer als reismobiel. Heerlijke stoelen, moeiteloos rijplezier, zijdezacht schakelende achttraps automaat, veel veiligheidondersteunende en comfortverhogende assistentiesystemen, uitstekend zicht op het overige verkeer en de geluidsinstallatie van topniveau (Bowers & Wilkins, extraatje à 2.590 euro) maken uitstappen tot een moment van afscheid nemen van je auto. De reis kan gewoon niet lang genoeg duren. En als je eens een modderpaadje tegenkomt, dan kun je gewoon verder. De T8 is geen terreinauto, maar dankzij de vierwielaandrijving (AWD) is de Volvo zeker niet bang voor een beetje glibberige ondergrond. Ook bij zware regen of gladheid blijkt AWD een meerwaarde.

 

Allemansvriend

 

De Volvo XC60 is echt een allemansvriend. Als T8 Twin Engine AWD Plug-in Hybrid zelfs voor het milieu als hij telkens netjes wordt opgeladen. Allemansvrienden moeten overigens wel over een aardig gevulde portemonnee beschikken, want ruim zeventig mille is immers niet voor iedereen weggelegd. Maar ben je in de markt voor een auto van dit kaliber, dan is een ritje naar de Volvo-dealer – in je in te ruilen voertuig – zeker de moeite waard. Kijk voor meer info op de XC60-pagina van Volvo Nederland.

 

 

VOLVO XC60 T8 TWIN ENGINE AWD PLUG-IN HYBRID GEARTRONIC R-DESIGN

 

Vermogen (benzine+elektro):      407 pk/195 kW @5.700 tpm

Koppel:                                         640 Nm @2.200 tpm

Transmissie:                                  8-traps automaat

Topsnelheid:                                 230 km/u

Acceleratie 0-100 km/u: 5,1 seconden

Gemiddeld verbruik*:                    2,2 l/100 km

CO2-emissie*:                                50 g/km / A-label

Vanafprijs:                                       € 71.995

 

*fabrieksopgave

Geen artikelen meer