Heel soms worden er auto’s ontworpen waarvan je op voorhand al weet dat het een klassieker wordt en niet zelden komen deze auto’s uit Italië. Zoals de Alfa Romeo Giulia. Bij het zien van de eerste foto’s, medio 2015, vielen dan ook heel wat tongen uit monden. En dat gebeurt nog steeds.

Straatmaaiveld

 

Om er zeker van te zijn dat de klassieker-claim stand houdt, heb ik de Giulia even laten rijpen. In de 2,5 jaar dat het model in Nederland rondrijdt, betrap ik mijzelf er regelmatig op dat als er een Giulia voorbij komt, mijn hoofd meedraait in de rijrichting er van. Of je nu van Italiaans houdt of niet, de Alfa steekt boven het straatmaaiveld uit. De opvallende driehoekige grille met twee flinke luchthappers, de heerlijk wulpse welvingen, de goed gevulde wielkasten, het gespierde zijaanzicht en de hoge kont met prominent aanwezige uitlaten wekken in elk geval bij mij hebberigheid op.

 

Begerenswaardig

 

Het interieur is net zo begerenswaardig als het exterieur. Mooie materialen, stevige stoelen, stilte, overzichtelijke indeling en ruimte: het maakt de Giulia een reiswagen van het zuiverste water. Lekker muziekje er bij en gaan. In een ruk naar zijn thuisland, als je even tijd over hebt. Het duidelijke dashboard met nog altijd de onmiskenbare Alfa-kokertjes rond de twee analoge klokken voor toeren (‘giri’) en snelheid en de grote centrale bedieningsknop voor audio, telefoon, navigatie en voertuiginstellingen maken bediening tijdens het rijden kinderspel. De vlot schakelende achttraps automaat is het pièce de résistance: heerlijk toeren zonder moeite. De automaat is overigens ook te bedienen met bovenmaatse flippers achter het stuur. Aardig, maar in praktijk worden ze weinig gebruikt en zitten ze zelfs een beetje in de weg bij de bediening van knipperlicht en/of ruitenwissers. Gelukkig maar, er moet tenslotte iets te verbeteren overblijven.

Hoop goeds

 

De ronk waarmee de tweeliter viercilinder in het vooronder van onze 2.0 T tot leven komt, voorspelt een hoop goeds. En het wordt er alleen nog maar beter op als je weet dat het vermogen van 200 pk via de achterwielen op het asfalt wordt overgebracht. Een configuratie die je tegenwoordig niet vaak meer tegenkomt. Toch zit je lekker veilig dankzij alle rijveiligheidssystemen die meewerken om het vermogen op de weg te houden. Af en toe verrast de Giulia je met een vriendelijk zwabbertje aan de achterkant, maar dat levert alleen maar extra rijplezier op. Gevaarlijk wordt het niet snel, maar je moet als bestuurder wel je hoofd er bij houden als je het Italiaanse vuurtje aanwakkert. Ook rijveiligheidssystemen hebben hun grenzen.

 

Purist

 

Dat het anders is dan mainstream maakt de auto er alleen maar meer bijzonder op en verhoogt zijn sportieve gehalte voor de purist. Geen duizend-in-een-dozijn-karakter, maar iets eigens waar je als automobilist kilometer-na-kilometer plezier aan beleeft.

 

Met zorg

 

Ondanks zijn in autoland relatief gezien al gevorderde leeftijd, komt de Giulia nog altijd jong en krachtig over en zal hij ook in een mogelijk aanstaande eerste facelift met zorg worden gerestyled. Omdat het gewoonweg nog niet nodig is, een kenmerk van een klassieker ‘to-be’.

 

Exclusief

 

Het mooie is niet alleen dat je met de Giulia een schitterende auto koopt, maar ook een behoorlijk exclusieve. Hoewel de importeur dit natuurlijk liever anders zou zien. In zijn eerste volle verkoopjaar (2017) zijn er maar 764 Giulia’s verkocht, vorig jaar waren dat er slechts 508. Dit betekent plaats 138 op de verkoopranglijst van vorig jaar. Concurrenten zoals de Audi A4 en BMW 3-Serie doen het stukken beter, met respectievelijk de 59e (2.507 stuks in 2018) en 40e (3.453 exemplaren in 2018) plek.

 

Bewustwording

 

Misschien moet de bewustwording nog op gang komen, want ook prijstechnisch slaat Alfa de plank behoorlijk raak. Een vanafprijs van 43.950 euro voor de 2.0 T is immers behoorlijk scherp, zeker voor het gebodene. Een goed bewaard geheim, zo lijkt het vooralsnog. Een geheim dat wat mij betreft best gedeeld mag worden. Dat verdient de Giulia.

 

 

 

 

Geen artikelen meer