Elektrisch is natuurlijk precies de manier waarop je je de komende jaren door het leven wil gaan verplaatsen. En wij snappen ook dat je dat niet op een sparta-met 2.0 wil doen. Want een verstevigde stadsfiets met batterij op de bagagedrager is niet hoe wij het voor ons zien en jij al helemaal niet. En je wil natuurlijk ook niet op een model rondrijden dat geïnspireerd is op Blade Runner. Hieronder 2 van de meest in het oog springende elektrische fietsen en 2 van de mooiste innovaties die wij hebben gespot als alternatief voor je brommert of scootah. En stijlvol hè!

Van Moof Electrified S2

De Van Moof is met z’n zeer herkenbare vormen al jaren een bekende verschijning in menig stad. Het robuuste frame is ook waarin al een tijdje een sterke batterij huist om elektrisch mee rond te peddelen. En dit voorjaar verschijnt de Electrified S2, een wel zeer grote sprong voorwaarts voor dit merk èn nu met een mooie korting in de pre-order verkrijgbaar.

Daarnaast is Van Moof volop bezig met het vraagstuk fietsendiefstal op te lossen. Niets is natuurlijk zo vervelend als een gestolen fiets, zeker als je er nu ruim twee duizend zuurverdiende euri’s voor hebt neergeteld. Zo had Van Moof al de bike hunters, waarmee ze jouw gestolen fiets weer gaan opsporen. En als ze ‘m niet vinden krijg je een nieuw exemplaar. Een mooie nieuwe feature is de pairing met je smartphone, zodat je fiets enkel bruikbaar is door jou. Vinden we mooi. Daarnaast was er natuurlijk al hun knoeidetectie: een alarm dat keihard afgaat zodra iemand anders dan jij probeert de fiets te bestijgen.

De nieuwe S2 heeft een paar mooie nieuwtjes. Zo is er een ingebouwde snelheidsmeter, handig om te zien hoe weinig moeite je hoeft te doen om met 30 km/u door de stad te zoeven. En dat zie je dus op je ingebouwde matrix display. Not bad. En misschien wel de mooiste functie is de turboknop. Je mag je S2 stiekem al K.I.T.T. gaan noemen. Want hij communiceert toch al met je smartphone. Hoe mooi zou t zijn als je orders via je smartwatch naar je fiets kunt doorgeven.

De Electrified S2 kun je nu reserveren voor € 100. Zodra deze binnen is betaal je nog € 2498 bij, plus wat je nog aan accessoires erbij wilt boeken. Bestel m wel in Thunder Gray, alleen al om de naam, maar vooral omdat een witte fiets binnen no-time niet meer wit is. Dat weet ik, want ik heb zelf een witte fiets.

Overigens: je kan bij Van Moof ook een abonnement afsluiten, zodat je de fiets least. Dit geldt nu voor de Smart S (de niet-elektrische versie) en het andere model, de Smart X, waarvan ook een elektrische versie op de markt komt. Dit is de, je had m kunnen zien aankomen, Electrified X2.

Cooper E (Disc)

Verfijning is iets dat in zeer grote mate van toepassing is de Cooper E. Het mooie, dunne frame verraad niet eens dat ergens een batterij zou kunnen zitten. Eigenlijk ziet het eruit als een ‘gewone’ edoch zeer stijlvolle stadsfiets, maar in dit frame gaat een 250W batterij schuil die de Zehus motor aandrijft. Uiteraard kies je hier voor de belt-driven versie (Disc), want een ketting is gewoon lawaaiig en vies. De Shimano hydraulische remmen zorgen er ook nog eens voor dat je snel stilstaat als het nodig is. En met een zeer fraai Brooks zadel zit je ook nog eens strak op je stalen ros.

De Cooper E Disc is te bestellen in 4 kleuren voor € 2.799.

MEIJS Motorman

Dit moet de pinnacle of retro zijn. Kan niet anders. Hiervan krijg je elke dag het gevoel je dat een gentleman’s ride doet, zelfs als je in je eentje rijdt. Met een topsnelheid van 45 km/h en een actieradius van zo’n 60 kilometers kun je hiermee zowel mooie tochtjes maken als je dagelijkse woon-werk verkeer mee uitvoeren. Je hebt zo’n prachtig exemplaar in bezit binnen 4 weken na bestelling en je kan kiezen uit de Classic of de Designer’s Choice. Dat de designer een voorkeur heeft voor minimalisme moge blijken uit het feit dat deze laatste versie de meest simpele is. Mocht je overigens een voorkeur hebben voor het exact tegenovergestelde, dan is natuurlijk alles mogelijk middels de customized optie.

Meijs Motorman is geesteskind van Norbert Offerman, zijn verhaal lees je hier, naar een ontwerp van Ronald Meijs die hier 5 jaar aan werkte. Bovendien wordt deze brommer in Limburg gebouwd. Uiteraard met de hand.

Je bezorgt al mensen een nek-hernia voor € 5.989.50 (Designer’s Choice) of € 6.231,50 (Classic)

Harley-Davidson Electric Concept

Wie altijd een Harley heeft willen bezitten, maar de prijs toch een klein obstakel vind, kan nu een wens in vervulling doen gaan. Harley Davidson brengt dit jaar augustus al een volledig elektrische motorfiets op de markt (de LiveWire), maar voegt daar dus een elektrische ‘fiets’ aan toe. Het ziet eruit als een mountainbike, maar is eigenlijk een 2019 versie van die MT5 waarmee je vroeger op het schoolplein indruk op de meisjes maakte.

Overigens brachten ze tegelijk met deze mountain bike ook het nieuws naar buiten dat er een scooter-esque versie wordt uitgebracht. Beiden zijn ongetwijfeld vele malen betaalbaarder zijn dan de Harley-motoren, maar verwacht dat er nog steeds een aardig prijskaartje aan deze vehikels zal hangen.

Toch een klein tintje Blade Runner…

Geen artikelen meer